Helsingin yliopiston kirjasto, Suomen kansalliskirjasto
kansi   lukijalle   esipuhe   kirjoittajat   galleria


Kirja  tietoverkkojen maailmassa

 «

    aihepiirit    

  I  

  II  

  III  

  IV  

  V  

  VI  

» 




Internetin käyttö orientoivan tiedon hankinnassa


Internetistäkö kansalaisten tiedonhankinnan tärkein kanava?
1 Aluksi
2 Internet arkielämän tiedonhankinnassa
3 Verkkopalvelujen käytön yleiskuva
4 Internetin käyttö orientoivan tiedon hankinnassa
5 Sanomalehti, TV vai internet?
6 Internet ongelmalähtöisen tiedon hankinnassa
7 Millaista apua internetistä arjen pulmatilanteisiin?
8 Tiedonhaun ongelmia
9 Kohti verkkokeskeistä tiedonhankintaa?
10 Lopuksi
* Lähteet
tulosta Tulostettava versio
Verkkopalvelujen roolia tiedonhankinnassa voidaan tarkastella lähemmin selvittämällä ensinnäkin, missä määrin internetiä käytettiin jokapäiväisten tapahtumien seurannassa. Kyse on orientoivan tiedon hankinnasta, jonka systemaattisuus vaihtelee. Osa tiedosta saadaan sattumanvaraisesti ja erikseen hankkimatta. Valtaosa orientoivasta tiedosta saadaan joukkotiedotusvälineiden kautta. Orientoivan tiedon tarpeiden kirjo on yhtä rikas kuin arkielämä itse, vaihdellen esimerkiksi Afganistanin sodan seurannasta uusien työpaikkatarjousten tutkimiseen.

Haastateltavat pohtivat eri lähteiden ja kanavien merkitystä ajankohtaisten tapahtumien seurannassa. He arvioivat tässä yhteydessä myös verkkolähteiden merkitystä.

Taulukko 2. Orientoivan tiedon hankinnan lähteet ja kanavat

Televisio (15 mainintaa)
Sanomalehdet (14)
Radio (6)
Internet (5)
Muut ihmiset (2)
Aikakauslehdet (1)
Postituslistat (1)
Teksti-TV (1)
WWW (1)

Ajankohtaisten tapahtumien seurannan kolme suosituinta lähdettä eivät tarjoa yllätyksiä. TV, sanomalehti ja radio ovat pitäneet hyvin pintansa. Jos postituslistoihin ja webiin kohdistetut maininnat lasketaan yhteen internetin kanssa, tietoverkko nousee kohtalaisen tärkeään asemaan. Näyttää kuitenkin siltä, että lähde- ja kanavapreferenssit muuttuvat hitaasti puhuttaessa orientoivan tiedon hankinnasta. Tutkimustuloksissa on paljon yhtäläisyyksiä Kansallisen multimediaohjelman selvityksistä saatujen havaintojen kanssa (Kuluttajat … 1997, 76-78). Hitaat muutokset johtunevat paitsi tiedonlähteiden pitkäaikaisista käyttötottumuksista myös siitä, että verkkovälineet eivät ole vielä pystyneet kunnolla haastamaan perinteisempiä lähteitä ja kanavia.


«  1  2  3  4  5  6  7  8  9  10  *  »
URN:NBN:fi-fe20031619