Internetin käyttö orientoivan tiedon hankinnassa
Verkkopalvelujen roolia tiedonhankinnassa voidaan tarkastella lähemmin selvittämällä ensinnäkin, missä määrin internetiä käytettiin jokapäiväisten tapahtumien seurannassa. Kyse on orientoivan tiedon hankinnasta, jonka systemaattisuus vaihtelee. Osa tiedosta saadaan sattumanvaraisesti ja erikseen hankkimatta. Valtaosa orientoivasta tiedosta saadaan joukkotiedotusvälineiden kautta. Orientoivan tiedon tarpeiden kirjo on yhtä rikas kuin arkielämä itse, vaihdellen esimerkiksi Afganistanin sodan seurannasta uusien työpaikkatarjousten tutkimiseen.
Haastateltavat pohtivat eri lähteiden ja kanavien merkitystä ajankohtaisten tapahtumien seurannassa. He arvioivat tässä yhteydessä myös verkkolähteiden merkitystä.
Taulukko 2. Orientoivan tiedon hankinnan lähteet ja kanavat
Televisio (15 mainintaa)
Sanomalehdet (14)
Radio (6)
Internet (5)
Muut ihmiset (2)
Aikakauslehdet (1)
Postituslistat (1)
Teksti-TV (1)
WWW (1)
Ajankohtaisten tapahtumien seurannan kolme suosituinta lähdettä eivät tarjoa yllätyksiä. TV, sanomalehti ja radio ovat pitäneet hyvin pintansa. Jos postituslistoihin ja webiin kohdistetut maininnat lasketaan yhteen internetin kanssa, tietoverkko nousee kohtalaisen tärkeään asemaan. Näyttää kuitenkin siltä, että lähde- ja kanavapreferenssit muuttuvat hitaasti puhuttaessa orientoivan tiedon hankinnasta. Tutkimustuloksissa on paljon yhtäläisyyksiä Kansallisen multimediaohjelman selvityksistä saatujen havaintojen kanssa (Kuluttajat
1997, 76-78). Hitaat muutokset johtunevat paitsi tiedonlähteiden pitkäaikaisista käyttötottumuksista myös siitä, että verkkovälineet eivät ole vielä pystyneet kunnolla haastamaan perinteisempiä lähteitä ja kanavia.
« 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 * »
URN:NBN:fi-fe20031619
|