Taustaa
Idea käyttöliittymän kehittämisestä on kirjattu jo kansallisen
elektronisen kirjaston projektisuunnitelmaan vuonna 1997 (OPM 1997). Seuraavana
vuonna FinELib- hankkeen käynnistyttyä laadittiin selvitys kansainvälisistä
käyttöliittymähankkeista ja samalla kartoitettiin myös mitä kaupallisia
ohjelmistotuotteita käyttöliittymän toteuttamiseen on tarjolla (Hyvärinen
1998). Kansainvälinen käyttöliittymäseminaari, jossa esiteltiin
kiinnostavia pohjoismaisia ja eurooppalaisia käyttöliittymäratkaisuja
pidettiin kesällä 1999 (Heinisuo
1999).
Väliaikainen www-käyttöliittymä avattiin keväällä 1999.
Ajatuksena oli koota kaikki FinELib-aineistot ja jonkin verran muita keskeisiä
tietoresursseja yhdelle sivulle, jotta käyttäjäkunnan olisi mahdollista saada
käsitys aineistotarjonnasta. Käyttöliittymään
on lisätty tietoresursseja sitä mukaa kuin niitä on lisensioitu. Se on käytössä
kunnes varsinainen käyttöliittymä avataan vuoden 2001 lopulla tai 2002
alussa.
Nykyisen käyttöliittymän heikkous on siinä, että käyttäjän täytyy
mennä kuhunkin palveluun erikseen. Esimerkiksi elektronisia lehtiä ei ole
mahdollista selata yhden palvelun kautta, vaan palveluita on kymmenkunta.
Kustantajien käyttöliittymät ovat myös ulkonäöltään ja toiminnaltaan
erilaisia. Tarjonnasta on vaikea saada yleiskuvaa. Koska käyttöliittymä on jo
nyt vaikeasti hahmotettavissa, siitä ei ole voitu rakentaa laajaa palvelua,
jonka kautta voisi hyödyntää FinELib-aineistojen ohella myös muita
resursseja. Kuitenkin esimerkiksi Helsingin kaupunginkirjaston rakentama,
maakuntakirjastojen tietokannat sisältävä Monihaku-käyttöliittymä
osoittaa, että kattavalle tiedonhakuportaalille on tarvetta.
Monissa yliopistoissa FinELib-aineistot on linkitetty kirjastojen omille
sivuille. Tällä hetkellä kansallisella elektronisella kirjastolla ei ole yhtä
osoitetta tai ulkonäköä, vaan kymmeniä.
Välittäjät käyttöliittymän tarjoajana
Lehtien välittäjät ovat kehittäneet käyttöliittymäpalveluita
asiakaskunnalleen, esimerkiksi Swetsnet-
tai EbscoOnline.
Nämä palvelut ovat tuttuja Suomessakin. Monet kirjastot tarjoavat pääsyn
omiin elektronisten lehtien kokoelmiinsa näiden käyttöliittymien kautta.
Selvitimme ennen käyttöliittymäprojektin käynnistämistä
soveltuisiko jokin välittäjien liittymistä meidän tarkoitukseemme.
Swetsnet-käyttöliittymä vaikutti kaikkein kiinnostavimmalta ja Swetsiltä
pyydettiinkin pari tarjousta käyttöliittymäpalvelun kehittämisestä.
Keskeisin syy, miksi käyttöliittymää ei lähdetty kehittämään tätä
kautta on se, ettei liittymään olisi voitu liittää kaikkia haluamiamme
palveluita. Kilpailu välittäjien ja joidenkin kustantajien kesken on niin
kovaa, ettei tiettyjä palveluja olisi voitu saada saman palvelun alle.
Käyttöliittymäprojekti
Käyttöliittymäprojekti käynnistyi
hankekilpailun kautta. Hanke-esityksiä saatiin viisi, joista asiantuntijaryhmän
esityksestä valittiin toteuttaja.
Käyttöliittymän toteuttaa yhteenliittymä, johon kuuluvat TietoEnator,
Visual Systems ja Oulun yliopiston kirjasto. Toteuttajat edustavat hyvää
osaamista tarvittavilta osa-alueilta (käytettävyys, www-liittymät, keskeiset
tiedonhaun standardit, tietokantojen rakentaminen, yhteishaku, käyttäjien
tunnistus, tietosisällöt). Projektilla on johtoryhmä ja projektiryhmä (Taulukko
1).
Käyttöliittymäprojekti käynnistyi kesäkuussa 2000. Projekti on
jaettu määrittelyvaiheeseen ja toteutusvaiheeseen. Hankkeen luonteesta ja
laajuudesta johtuen määrittelyvaihe on ajallisesti varsin pitkä.
Toteutusvaihe käynnistyy keväällä 2001 ja päättynee loppuvuodesta 2001 tai
alkuvuodesta 2002.
Käyttöliittymä toteutetaan ensimmäisessä vaiheessa kaikille
yliopistoille. Vuoden 2001 aikana selvitetään mahdollisuuksia liittää myös
muita organisaatioita, esimerkiksi kaikki ammattikorkeakoulut, palvelun piiriin.
WebZ ja Z39.50
Käyttöliittymähanke pyrkii rakentamaan
palvelun, jonka avulla FinELibin lisensoimaa aineistoa ja muita verkossa olevia
relevantteja tiedonlähteitä voi käyttää mahdollisimman tehokkaasti,. Yhden
käyttöliittymän kautta. Hankkeen valmistelun kannalta keskeisin kysymys oli,
lähdetäänkö tarvittavia ohjelmia kehittämään itse, vai hyödynnetäänkö
valmiita sovelluksia. Jälkimmäisen vaihtoehdon riskit ja kustannukset kehittämis-
ja ylläpitovaiheessa ovat pienemmät kuin omia sovelluksia käytettäessä,
mutta toisaalta valmisohjelma ei välttämättä tarjoa niitä palveluita joita
hanke pyrkii rakentamaan.
Tarjolla olevien ohjelmien vertailun jälkeen päädyttiin hankkimaan
OCLC:n WebZ-ohjelma käyttöliittymähankkeen kehitysympäristöksi. WebZ:n päälle
rakennetaan lisäpalveluita, jotka perustuvat osittain TietoEnatorin
IntroActive-tuotteeseen.
OCLC:n WebZ (http://www.oclc.org/oclc/promo/9275webz/9275webz.htm) on
Web-Z39.50 –yhdyskäytävä; toisin sanoen sen avulla käyttäjä voi hyödyntää
Z39.50-tietokantoja ilman Z39.50-asiakasohjelmistoa, pelkän WWW-selaimen
avulla. Z39.50-asiakasohjelma on
upotettu WebZ-sovellukseen käyttäjän ulottumattomiin. Standardin edellyttämä
etätietokantojen määrittely hoidetaan keskitetysti. WebZ:aan voidaan
integroida myös sellaisia hakupalveluita jotka eivät tue Z39.50:ntä. Tämä
on hankkeen kannalta tärkeää, koska merkittävä osa FinELib-kannoista ei ole
Z-yhteensopivia. Toisaalta epästandardien tietokantojen ylläpito on työlästä,
koska pienikin muutos käyttöliittymässä voi estää käytön kokonaan.
Tietokannat ovat yhteismitallisia jos niistä voi tehdä mielekkäitä
yhteishakuja. Esimerkiksi Bibsys ja
Libris täyttävät tämän ehdon, koska a) niiden Z39.50-asiakasohjelmat ja
palvelimet lähettävät oikeanmuotoisia viestejä, tukevat samoja
Z39.50-palveluita ja b) tietokantojen hakumahdollisuudet ovat riittävän
samankaltaiset.
Valitettavasti edes näyttöluettelotietokantojen yhteismitallisuus ei
ole itsestäänselvyys. Z39.50:ntä voidaan soveltaa eri tavoin, ja
tietokantojen indeksointi (joka heijastuu Z39.50-käyttöön) voi vaihdella
paljonkin, ellei toimintaa ole koordinoitu. Suomessa kansalliskirjasto ohjeistaa
Z39.50:n soveltamista siten, että virtuaalisten yhteisluetteloiden
rakentamiseen tulee olemaan hyvät edellytykset.
Ohjeet perustuvat kansainväliseen Bath-profiiliin (http://www.ukoln.ac.uk/interop-focus/bath/current/) sekä MARC21-tietojen valmisteilla olevaan indeksointiohjeeseen (http://www.unt.edu/wmoen/Z3950/MARC21Indexing/Z3950MARCIndexing.htm).
Käyttöliittymähankkeessa analysoidaan kohdetietokannat, jotta nähdään
milloin yhteishaku on toimiva vaihtoehto. Kotimaisten Z39.50-tietokantojen
yhteismitallisuus lienee varsin hyvä, mutta ulkomaisten tietokantojen tilanne
on tässä suhteessa heikompi. Lisäksi FinELibin ulkopuolisten tietokantojen
mukaan ottamisessa on oltava valikoiva.
Kaikkia tietokantoja tuskin kannattaa sijoittaa saman sateenvarjon alle.
Tieteenalakohtaiset ryppäät ovat sekä ylläpidon että käyttäjien kannalta
helppo vaihtoehto.
Palvelut
WebZ kykenee asiakkaan käyttämän koneen IP-osoitteen perusteella päättelemään,
mihin tietokantoihin hänellä on käyttöoikeus. Siksi WebZ-portaali voidaan
periaatteessa avata kaikille, kunhan OCLC:n kanssa solmittu lisenssi sen sallii.
WebZ on yksi parhaista ellei paras markkinoilla olevista Web-Z39.50
–yhdyskäytävätuotteista. Sillä on 250 käyttäjää; esimerkiksi BIBsys on
rakentanut oman portaalinsa (http://zgate.bibsys.no/)
WebZ:lla. Muun muassa Bibsysin ylläpitämä NWI-tietokanta on käytettävissä
vain WebZ:n kautta.
Henkilökohtaisien palvelujen tarjonta edellyttää käyttäjien
tunnistusta. WebZ:een on mahdollista rakentaa käyttäjätunnuksiin ja
salasanoihin perustuva tunnistusjärjestelmä..
WebZ:n tarjoamaa käyttäjän tunnistusta tullaan todennäköisesti käyttämään
välivaiheen aikana, kunnes yliopistoissa otetaan käyttöön Henkilön Sähköiseen
Tunnistamiseen Yliopistoissa ja Ammattikorkeakouluissa (HSTYA) (http://www.csc.fi/proj/hst/)
perustuva ratkaisu. Vastaavien tunnistepalvelujen rakentaminen erikseen vain
FinELib-hankkeelle olisi käytännössä mahdotonta.
Toistaiseksi emme ole vielä päättäneet, mitä personifioituja
palveluita FinELibin portaali alkuvaiheessa tarjoaa. Tiedonhakujen tallennus ja
muokkaus, hakujen suoritus määräajoin ja tulosten lähetys asiakkaille sekä
”virtuaalinen kirjahylly” ovat olleet esillä mahdollisuuksina.
WebZ
ja WebVoyage
Voyager-tietokantojen oletuskäyttöliittymä on Endeavorin WebVoyage,
joka on WebZ:n tapaan Z39.50-käyttöliittymä. WebZ:aan verrattuna WebVoyagella
on kuitenkin yksi kriittinen puute: siihen ei voi integroida palveluita, jotka
eivät tue Z39.50-standardia. Koska suuri osa FinELib-palveluista kuuluu tähän
kategoriaan, oli käyttöliittymäprojektin hankittava muu tuote.
Voyagerin Z39.50-palvelimen käyttö WebZ:sta sujuu ongelmitta. OCLC on
testannut WebZ:n ja Voyagerin Z39.50-palvelut ja todennut, että ne ovat
yhteismitallisia. Tosin muutamat WebZ:n palvelut puuttuvat Voyagerin Z-serveristä
WebVoyagen merkittävin etu Linnea-verkon kannalta on sen tehokkuus
Voyager-haussa. Tällöin käytetään Voyagerin omaa hakuprotokollaa, joka
tarjoaa enemmän ja nopeampia palveluita kuin Voyagerin Z39.50-serveri.
Jokainen kirjasto voi lisätä vapaasti Linnea-verkon ulkopuolisia
tietokantoja WebVoyageensa. Kannattaa kuitenkin harkita miten laajaksi oma
palvelu kannattaa rakentaa. FinELibin portaali, jota HYK ylläpitää myös
hankkeen päättymisen jälkeen, tulee joka tapauksessa sisältämään
suuremman joukon palveluita kuin kirjastokohtaiset portaalit, joiden katteen WebVoyage
rajaa Z39.50-pohjaisiin järjestelmiin.
Endeavor on rakentamassa personifioituja palveluita WebVoyageen.
Toistaiseksi emme tiedä, ovatko nämä palvelut yhteismitallisia suomalaisen
HST-infrastruktuurin kanssa.
Käyttäjätutkimus
Projektin määrittelyvaihe käynnistyi käyttäjätutkimuksella,
jossa selvitettiin minkälainen käyttöliittymä voisi tukea erilaisia käyttäjiä
eri tiedonhakutilanteissa. Käyttäjät oli ryhmitelty kolmeen ryhmään:
1)
aloitteleva käyttäjä, esim. ensimmäisen vuoden opiskelija
2)
ammattimainen käyttäjä, esim. kirjastohoitaja
3)
spesialisoitunut käyttäjä, esim. tutkija, joka säännöllisesti käyttää
tiettyjä tietoresursseja
Käyttäjätutkimukseen osallistui tutkijoita ja
opiskelijoita eri tieteenaloilta sekä kirjastonhoitajia. Tutkittavan ryhmän
koko oli 12 henkilöä. Käyttäjäryhmä vastasi www-kyselyyn, jota täydennettiin
puhelinhaastattelulla. Lisäksi koehenkilöitä pyydettiin pitämään viikon
ajan päiväkirjaa, johon merkittiin kaikki tiedonhakuun liittyvät asiat.
Tutkimuksessa
selvitettiin miten erilaiset käyttäjäryhmät etsivät tietoa, minkälaisia
tietoresursseja he käyttävät, minkälaisiin tiedonhaun tarpeisiin
verkkoaineistoja käytetään, miten haku suunnitellaan ja toteutetaan, miten
tuloksia käsitellään ja minkälaisin ongelmiin tiedonhaussa törmätään.
Tuloksia tiivistäen voi todeta, että eri tiedonlähteitä
halutaan lähestyä yhden käyttöliittymän kautta. Hyvin spesialisoituneet käyttäjät
tosin mielellään käytävät palvelun tarjoajan omaa käyttöliittymää,
joten molempien käyttötapojen tulisi olla mahdollisia valmiissa palvelussa. Käyttäjät
käyttävät joko vakiintuneita verkkopalveluja tai lähestyvät aineistoja
aiheen mukaan. Tämä tukee sitä ajatusta, että tulisi tarjota mahdollisuus
selata käytettävissä olevia aineistoja aiheenmukaisesti tai aakkosittain.
Uutuusseurantapalvelua toivotaan, samoin mahdollisuutta rakentaa oma
virtuaalinen kirjahylly. Käyttöliittymältä toivotaan selkeyttä, hyviä
tiedonhakumahdollisuuksia ja mahdollisuutta räätälöidä liittymä omien
tarpeiden mukaisesti.
Käyttäjäpalautetta tullaan pyytämään myös
projektin edetessä. Käyttöliittymämalleja testataan käyttäjillä ennen
toteutuksen käynnistymistä ja tuotantovaiheessa järjestetään käyttäjätestejä.
Tarkoituksena on kehittää palvelua jatkuvasti.
FinELib-käyttöliittymä
Käyttöliittymän sisältöjen implementointi WebZ-ohjelmaan etenee
vaiheittain. Ensimmäisessä vaiheessa palveluun sisällytetään FinELibiin
lisensioidut aineistot ja Linnea-kirjastoluettelot. Tavoitteena on myös tarjota
yliopistoille mahdollisuus liittää palveluun omia paikallisia
tietoresurssejaan. Tätä varten kehitettään apuvälineitä uusien resurssien
lisäämisen helpottamiseksi.
Sisältötarjontaa laajennetaan ensimmäisen vaiheen jälkeen kattamaan
Linnea-verkon ulkopuolisia kirjastoluetteloita, aihehakemistoja, Nordic Web
Iindex -verkkoindeksi, tutkimustietokantoja ja muita korkeatasoisia
tietoaineistoja. Etusija asetetaan Z39.50-yhteensopiville järjestelmille, koska
niiden määrittely ja ylläpito WebZ:ssa on oleellisesti helpompaa kuin epästandardien
palveluiden.
Tietosisältöjä voi lähestyä aiheen mukaan tai aineiston tyypin
mukaan (Kuva 1). Käyttöliittymän sisältöpalvelut ovat organisaatiokohtaisia
määräytyen sen mukaan, minkä aineiston hankinnassa yliopisto on mukana. Käyttöliittymän
oletusarvo voi myös olla käyttäjän itse räätälöimä sivu. Kaikilla
sivuilla on esillä samat tiedonhaun toiminnot ja helpit.
Virtuaaliyliopistoportaali ja FinELib
Virtuaaliyliopistohanke on käynnistänyt portaaliprojektin syksyllä
2000. Projektin aikataulu on varsin tiukka, ensimmäinen versio portaalista
valmistunee syksyllä 2001. FinELib-käyttöliittymä tulee olemaan osa
virtuaaliyliopistoportaalia. Tieteelliset tietosisällöt tarjotaan
FinELib-liittymän kautta. Molempien hankkeiden kannalta on kiinnostavaa miten
HSTYA (henkilön sähköinen tunnistaminen yliopistoissa ja
ammattikorkeakouluissa) -hanke etenee. Henkilökohtaisten palvelujen tarjoaminen
edellyttää henkilön tunnistamista. Kansallinen ratkaisu helpottaisi henkilökohtaisten
palvelujen kehittämistä muissa laajoissa kansallisissa hankkeissa.
Kirjallisuusviitteet:
Heinisuo, R. 1999. Electronic Library User
Interface Issues in the Nordic Countries.Towards an integrated electronic
library. NordinfoNytt
(3) 1999.
Hyvärinen, A. Käyttöliittymäselvitys. http://www.lib.helsinki.fi/finelib/selvitys/kayttol.pdf
Kansallinen elektroninen kirjasto. OPM 19:1997.
Taulukko 1. Käyttöliittymäprojektin organisointi
JOHTORYHMÄ
|
PROJEKTIRYHMÄ
|
Juha Hakala,
HYK, pj.
Antti Soini; TietoEnator
Eeva Vuolio-Paananen, TietoEnator
Jukka Tiainen; Visuals Systems
Irmeli Sinkkonen, TKK
Kai Halttunen, TaY
Päivi Kytömäki, OY
Kristiina Hormia-Poutanen, HYK
|
Eeva
Vuolio-Paananen; TietoEnator
Mervi Olkinuora; TietoEnator
Kaija Tuomisto; Visual Systems
Sylvia Väänänen, Visual Systems
Reino Lipponen, OY
Kristiina Hormia-Poutanen, HYK
Nanna Hakala, HYK
|
Kuva 1. Käyttöliittymämalli. Työversio.
Juha Hakala, kehittämisjohtaja
Helsingin yliopiston kirjasto
Email: juha.hakala@helsinki.fi
Kristiina
Hormia-Poutanen, palvelupäällikkö
Helsgin yliopiston kirjasto
Email: kristiina.hormia@helsinki.fi
Tietolinja 01/2001