|
Taistelu kentän hallinnasta
Siinä, että korkean edustajat valittavat matalaa kuluttavan kansan huonoa makua, ei ole mitään uutta. Kulttuurin luokittelutaistelua on käyty aina ja tullaan kaiketi käymään, niin turhauttavaa kuin vaikkapa rikoskirjallisuuden kulttuurisesta legitimiteetistä kinaaminen onkin.
Maku luokittelee ja se luokittelee luokittelijan, ja luokittelujensa luokittelemat sosiaaliset subjektit erottuvat toisistaan niiden erojen mukaan, jotka he tekevät kauniin ja ruman, hienostuneen ja vulgaarin välillä, on kirjoittanut usein näissä yhteyksissä siteerattu sosiologi Pierre Bourdieu (tässä Sakari Heikkisen kautta lainattuna). Sakari Heikkinen taas on matalan rillumarei-kulttuurin vastaanottoa koskevassa kokoomateoksessa jakanut 1950-luvun suomalaisen kulttuurin kenttiin (2) tavalla, jota voi soveltaa myös rikoskirjallisuudesta käytyyn luokittelutaisteluun.
Heikkinen jakoi kulttuurin yhtäältä korkeakulttuuriin ja populaarikulttuuriin ja toisaalta juhlavaan ja arkiseen. Juhlavaa korkeakulttuuria edusti eliittitaide (klassinen musiikki, teatteri, taidenäyttelyt) ja arkista korkeakulttuuria esimerkiksi kirjallisuus ja arvokas radio-ohjelma. Juhlavaan populaarikulttuuriin hän sijoitti jalostetun kansankulttuurin kuten sovitetun kansanmusiikin, tanhut ja jopa Kalevalan.
Koska kirjan varsinaisena aiheena oli arkinen populaarikulttuuri, se jaoteltiin muita tarkemmin aidon ei-kaupallisen ja keinotekoisen kaupallisen sekä populaarin ja vulgaarin akseleilla. Aitoon mutta populaariin sijoittuivat 1950-luvun kontekstissa seurojentalojen iltamat, joissa ennen tanssia esitettiin arvokasta ohjelmaa (joskin usein lähinnä alhaisemman huviveron vuoksi), ja aitoon mutta vulgaariin kuuluivat rivot renkutukset eli kansan suussa syntyneet julkaisukelvottomat laulut. Keinotekoista populaaria olivat elokuvat ja viihdemusiikki, ja vulgaarin keinotekoisen lokeroon kaikkein kauimmaksi eliittitaiteesta asettui rillumarei (joka siis ilmeni niin iltamissa, elokuvissa, viihdemusiikissa kuin eliitin rivoina pitäminä ja renkutuksiksi tuomitsemina joskin jopa levytettyinä lauluina).
Miten noihin kenttiin asettuisi rikoskirjallisuus? Heikkinen sijoittaa kirjallisuuden arkiseen korkeakulttuuriin yhdessä sellaisen radio-ohjelman kanssa, jota nykyään voi kuulla ainoastaan Ylen Radio 1:ssä. Rikoskirjallisuuskin on kirjallisuutta, mutta sen perinne asettuu pääasiassa populaarikulttuurin lokeroon. Jan Erik Vold käyttää sanaa dekkariteollisuus ja osuu sikäli oikeaan, että historiallisesti katsoen aika suuri osa rikoskirjallisuudesta on kirjoitettu ja kustannettu kaupallisissa tarkoituksissa eli leivän tienaamiseksi niin taideluoman kirjoittajalle kuin levittäjälle ja muutamille muille siinä sivussa. Kirjoitettaessa ja kustannettaessa on siis ajateltu, että tuotteella on yleisö, joka suostuu maksamaan tuotteesta rahaa.
Entä korkeakulttuurinen kirjallisuus? On senkin aikaansaaminen työtä, ja työllä ihmiset tapaavat hankkia elantoa. Romaanihan suorastaan syntyi kasvavan porvariston viihteeksi, ja monet meidän klassikkoina tuntemamme 1800-luvun suuret romaanit on kirjoitettu lehtiin jatkokertomuksiksi tai myyty numerosta toiseen jatkuvina muutaman painoarkin vihkoina. Yleisön kaupallisella kysynnällä oli suorastaan ratkaiseva vaikutus niiden syntyyn, mutta tuskinpa yleisön tilaus silti tekee Dickensin tai venäläiset klassikot yhtään huonommiksi kirjailijoiksi. Oli toki selvää teollisuuttakin, ehkä tunnetuimpana esimerkkinä Alexandre Dumas.
URN:NBN:fi-fe20031637
|
|