Tietolinja

Tietolinja
4/1999


PÄÄKIRJOITUS

ARTIKKELIT


Uudistuvan kansalliskirjaston strategia

Esko Häkli


Kansalliskirjastostrategian tärkein viesti sekä kirjastolle itselleen että muille kirjastoille on se, että kansalliskirjasto on tieteellisten kirjastojen yhteinen voimavara. Kirjaston toimintaa halutaan kehittää niin, että kirjasto voi kansalliskirjastorahoituksen avulla tukea muiden kirjastojen toimintaa mahdollisimman tehokkaasti.

Helsingin yliopiston kirjaston johtokunta on hyväksynyt marraskuussa 1999 kansalliskirjastostrategian, joka määrittää kirjaston kehittämisen tavoitteet ja painopisteet vuoden 2003 loppuun saakka. Ajankohta on valittu yliopistojen seuraavan kolmivuotisen budjettikauden 2001-2003 mukaisesti.

Kansalliskirjastostrategian tärkein viesti sekä kirjastolle itselleen että muille kirjastoille on se, että kansalliskirjasto on tieteellisten kirjastojen yhteinen voimavara. Kirjaston toimintaa halutaan kehittää niin, että kirjasto voi kansalliskirjastorahoituksen avulla tukea muitten kirjastojen toimintaa mahdollisimman tehokkaasti. Tämä edellyttää huolellista painopisteiden valintaa ja läheistä yhteistyötä kirjastojen kanssa.

Jotta kirjasto varmistaisi sen, että strategian tavoitteet toteutuvat, toiminnan keskeisiä osa-alueita varten laaditaan erilliset alastrategiat. Niitten tehtävänä on konkretisoida kirjaston etenemistaktiikka ja tarjota mahdollisuus toiminnan tulosten järjestelmälliseen seuraamiseen. Kirjastossa on käyty paljon keskustelua siitä, ovatko tavoitteet liian kunnianhimoiset sikäli kuin ne on saavutettava nykyisin voimavaroin. On myönnettävä, että tavoitteiden saavuttaminen vaatii painopisteiden valitsemisen lisäksi terästäytymistä ja toimintamuotojen kehittämistä.

Toimintojen kehittäminen ja uusien toimintojen käynnistäminen vaativat tietenkin myös uusia resursseja. Strategian yhtenä tehtävänä onkin valita ne toiminnot, jotka ovat kokonaisuuden kannalta välttämättömät ja määrittää niiden tavoitteet tulevia rahoitusratkaisuja varten. Koska kansalliskirjastorahoitus osoitetaan yliopistobudjetin valtakunnallisesta osuudesta, kaikki sitä tietä saatava kirjastorahoituksen lisäys on lisäystä yliopistokirjastojen yhteenlaskettuihin resursseihin, mikä kirjastojen kannalta on yksinomaan myönteistä kehitystä. Tämä raha ei siis ole poissa kirjastojen paikallisista budjeteista. Tästä syystä kansalliskirjasto pyrkii saamaan omaan budjettikehykseensä lisäystä myös kehittämisprojekteja varten niin, ettei sen tarvitsisi kilpailla toisten kirjastojen kanssa vähäisistä tietoyhteiskuntaprojektien rahoista.

Kansalliskirjaston toimiala on yliopistoasetuksessa rajattu tieteellisiin kirjastoihin. Tietoyhteiskunta- ja tietoverkkokehityksen edetessä tämä rajaus käy ongelmalliseksi, ellei peräti haitalliseksi. Ei ole ajateltavissa, että digitaalinen avaruus karsinoitaisiin byrokraattisten rajojen mukaisesti. Verkossa on sovellettava samoja standardeja, eikä ole perusteita sillekään, että samat aineistot ja palvelut pystytettäisiin erikseen jokaista hallinnonalaa tai peräti jonkin hallinnonalan jotakin osa-aluetta varten. Palvelujen käyttöehdot voivat tietenkin vaihdella, mutta palvelujen ylläpidon ja kehittämisen tulee olla järkevästi organisoitu. Kansalliskirjaston palvelujen osalta keskustelua on syntynyt ennen muuta kirjaston toimialan suhteesta yleisiin kirjastoihin ja ammattikorkeakoulujen kirjastoihin.

Jo nyt näyttää selvältä, että kansalliskirjaston palveluja halutaan hyödyntää myös kirjastojen kentän ulkopuolella mm. valtionhallinnossa. Metadatasuositukset ja asiasanasto ovat alkua. Mutta kun vapaakappalelaki uudistetaan ja kirjasto saa vastuulleen myös elektronisten julkaisujen pysyväissäilytyksen, on odotettavissa, että monet julkaisijatkin haluavat käyttää hyväkseen kirjaston säilytyspalveluja. Vapaakappalelain uudistamisen yhteydessä on keskusteltu myös siitä, että radio- ja televisio-ohjelmat sisällytettäisiin vapaakappalelakiin ja niistä huolehtiminen annettaisiin kansalliskirjastolle. Tällaisia ehdotuksia on tehty mm. radioalan yhteisjärjestön aloitteessa ja ehdotuksia tukee se tosiasia, että ohjelmat muuttuvat jo lähiaikoina digitaalisiksi ja olisivat säilytyksen kannalta samanlaisia kuin muutkin elektroniset julkaisut. Kehityksen suunta on siis sama kuin kirjaston visiossa, jonka mukaan kirjasto haluaa kehittyä koko kansan kansalliskirjastoksi.

Kansalliskirjaston toimiala on laaja. Strategian valmistelun yhteydessä käydyt keskustelut muiden kirjastojen kanssa jättivät vaikutelman, ettei kirjaston toiminnan monipuolisuus ole välttämättä ollut kaikkien tiedossa. Tämä näkyi mm. siinä, että jotkin kirjaston toiminnoista käsitettiin uusiksi aluevaltauksiksi, vaikka ne ovat olleet jo kauan nykypäivää. Emme voi moittia tästä ketään muuta kuin itseämme. Kirjaston harjoittama tiedotustoiminta keskittyy yleensä valittuihin ajankohtaisiin kysymyksiin eikä siitä syystä välttämättä edistä kokonaiskuvan syntymistä. Myös tältä osin kirjaston on syytä terästäytyä.

Toimiala tulee strategiassa esille väkisinkin, vaikka asiakirja ei haluakaan esitellä kattavasti kaikkea sitä, mitä kirjasto tekee. Itse asiassa Helsingin yliopiston kirjasto on pohjoismaisen laaja-alaisin kansalliskirjasto, kun tarkastellaan kansalliskirjastotoiminnan pääasiallisia osa-alueita. Laaja-alaisuus on tietenkin vaikeuttanut valintojen tekemistä, koska on niin monia toimintoja, jotka ovat välttämättömiä ja joista ei voida luopua. Vieläkin enemmän on sellaista, mitä pitäisi tehdä mutta mihin voimavarat eivät riitä. Kirjastojen ja muun yhteiskunnan ajankohtaiset tarpeet ovat vaikuttaneet ratkaisevalla tavalla painopisteiden valintoihin. Verkkotoiminnot ja voimistuva digitaalinen todellisuus ovat painottuneet vahvasti, mikä herätti keskustelua myös johtokunnassa.

Samalla, kun uudet elektroniset julkaisut ja niiden vaatimat toiminnot on sisällytetty näkyvästi kirjaston strategisiin painopistealueisiin, toiminta on selkeästi rajattu. Esimerkiksi primaarijulkaiseminen ei kuulu kirjaston ydintoimintoihin vaikka pitkäaikaissäilytys kuuluukin. Epäselvää on myös, miltä osin kirjaston on syytä osallistua elektronisten julkaisujen maksullisen käytön edellyttämien palvelujen ylläpitoon. Tämä alue on kuitenkin varsin komplisoitu, ja olosuhteet saattavat muuttua vielä moneen kertaan.

Kansalliskirjastostrategian mukaan Helsingin yliopiston kirjasto on moderni kansalliskirjasto, joka asettuu kansainvälisessä vertailussa kansalliskirjastojen kärkiryhmään. Kirjasto haluaa kehittyä ja uudistua edelleenkin voidakseen täyttää mahdollisimman hyvin tehtävänsä kirjastojen yhteisenä palvelu- ja kehittämisyksikkönä ja tarjota ajanmukaisia palveluja myös muulle yhteiskunnalle.

Esko Häkli
Ylikirjastonhoitaja
Helsingin yliopiston kirjasto
email: Esko.Hakli@helsinki.fi

Tietolinja 4/1999


Kansalliskirjstostrategia 2000-2003

TIIVISTELMÄ

Helsingin yliopiston kirjasto on Suomen kansalliskirjasto, joka

  • vastaa kansakunnan julkaistun kulttuuriperinnön säilyttämisestä
  • joka kartuttaa erityisesti humanististen tieteenalojen kansallisia kirjallisuuskokoelmia
  • toimii tieteellisten kirjastojen palvelu- ja kehittämisyksikkönä.

Visio

Kirjasto haluaa vuonna 2003 olla

  • koko kansan kansalliskirjasto
  • tieteellisten kirjastojen yhteinen voimavara
  • yksi koko maan kattavan kansallisen tietoverkon tukiorganisaatioista

Kulttuuriperinnön säilyttäjä ja tieteellinen kirjasto

Kirjasto vastaa kansakunnan julkaistun kulttuuriperinnön säilymisestä. Se kehittää sekä konservointitoiminnan tutkimusta että menetelmiä elektronisten vapaakappaleiden hoitamista ja käyttöä varten sekä varautuu huolehtimaan tarvittaessa myös radio- ja televisio-ohjelmien arkistoinnista. Kirjasto kehittää edelleen kansallista äänitearkistoa.

Kirjasto on tieteellinen kirjasto, joka ylläpitää kansalliskirjaston tarvitsemia ulkomaisen kirjallisuuden kokoelmia ja niihin liittyviä palveluja. Kirjasto kehittää toimintaansa erityisesti humanististen alojen tieteellisenä kirjastona, kartuttaa näiden alojen kirjallisuuskokoelmia koko maan tarpeita silmällä pitäen ja pyrkii saamaan valtakunnallisen rahoituksen tätä kansallista tarkoitusta varten.

Kirjasto vahvistaa kulttuuritoimintaansa ja edistää alaansa kuuluvia kansallisesti merkittäviä tutkimushankkeita.

Kehittyvä verkkokirjasto

Kirjasto lisää tietoverkon välityksellä tarjoamiaan kirjastopalveluja ja suuntaa niitä entistä selkeämmin yksittäiskäyttäjille. Palveluja kehitetään yhteistyössä muiden kirjastojen kanssa. Kansallisen elektronisen kirjaston ohjelmaa laajennetaan entistä selkeämmin kansalliseksi ohjelmaksi.

Kirjasto selvittää yhteistyössä opetusministeriön kanssa, miten osa kirjaston ylläpitämistä tietokannoista voidaan asettaa käytettäväksi maksutta muissa kirjastoissa. Myös kansalaisten yleisen verkkokäytön mahdollisuuksia selvitetään. Kirjaston tavoitteena on olla koko kansakunnan kansalliskirjasto. Palvelujen verkkokäyttöä lisätään panostamalla kokoelmien digitointiin. Kirjasto valmistelee luonnoksen kirjastojen kansalliseksi digitointiohjelmaksi sekä kehittää kansallista digitointipalvelua. Kirjasto tukee muita kirjastoja niiden digitointihankkeissa ja edistää tällä alalla tehtävää yhteistyötä.

Tieteellisten kirjastojen yhteinen voimavara

Kansalliskirjasto edistää kirjastojen yhteistyötä sekä kehittää tieteellisten kirjastojen toimintaedellytyksiä tietoverkossa. Kirjasto suuntaa voimavarojaan kehittämiskapasiteettinsa vakinaistamiseen sekä tuottaa verkkoon kirjastojen tarvitsemia palveluja. Kirjasto ottaa huomioon myös muitten kuin tieteellisten kirjastojen tarpeet sekä edistää yhteistyötä ammattikorkeakoulujen kirjastojen kanssa.

Kirjasto toimii tieteellisten kirjastojen atk-järjestelmäkonsortion tukiorganisaationa ja järjestelmän yhteisen laitteiston ylläpidon toimeksiantajana.

Kirjasto vahvistaa osallistumistaan kansainvälisiin kehittämishankkeisiin.

Yleisen kansallisen tietoverkon tukiorganisaatio

Kirjasto kehittää menettelytavat elektronisen aineiston identifiointia, kuvailua ja pitkäaikaissäilytystä varten sekä kehittää elektronisten julkaisujen identifiointimenetelmiä ja luo julkaisijoita varten tunnistepalvelun.

Kirjasto ottaa hoitaakseen koko maan tietoverkossa tarvittavan metadatatuotannon ohjeistamisen erityisesti julkishallintoa varten. Kirjasto toimii läheisessä yhteistyössä arkistolaitoksen ja muiden viranomaisten kanssa.

Ottaessaan hoitaakseen elektronisen aineiston vapaakappaleiden säilytyksen kirjasto samalla lisää palveluaan kustantajille huolehtimalla julkaisujen pitkäaikaissäilytyksestä ja tarjoamalla julkaisuille pysyvän autentikointipalvelun.

Yhteistyössä kotimaisten tiedekustantajien kanssa kirjasto kehittää ulkopuolisen rahoituksen ja maksupalvelun avulla elektronisen aineiston verkkotarjontaa. Kirjasto rajaa julkaisujen primaarituotannon oman ydintoimintansa ulkopuolelle.

Voimavarat

Strategia toteutetaan sekä olemassa olevien voimavarojen avulla että neuvottelemalla uusiin tehtäviin uutta rahoitusta. Voimavarojen käyttöä suunnataan uudestaan keskittymällä ydintoimintoihin ja strategiassa asetettuihin tavoitteisiin. Työn tuottavuutta lisätään kehittämällä johtamista, organisaatiota ja työskentelytapoja.

Ulkopuolista rahoitusta hankitaan keskeisiin hankkeisiin sekä kotimaisista että kansainvälisistä lähteistä. Ulkopuolisen rahoituksen lisäksi etsitään strategisesti tärkeitä yhteistyöjärjestelyjä ulkopuolisten tahojen kanssa, minkä lisäksi kirjasto harjoittaa laajaa maksullista palvelutoimintaa.

Tietolinja 4/1999