Helsingin yliopiston kirjaston johtokunta on hyväksynyt marraskuussa 1999
kansalliskirjastostrategian, joka määrittää kirjaston kehittämisen tavoitteet
ja painopisteet vuoden 2003 loppuun saakka. Ajankohta on valittu yliopistojen seuraavan kolmivuotisen budjettikauden 2001-2003 mukaisesti.
Kansalliskirjastostrategian tärkein viesti sekä kirjastolle itselleen että muille kirjastoille on se, että kansalliskirjasto on tieteellisten
kirjastojen yhteinen voimavara. Kirjaston toimintaa halutaan kehittää niin, että kirjasto voi kansalliskirjastorahoituksen avulla tukea muitten
kirjastojen toimintaa mahdollisimman tehokkaasti. Tämä edellyttää huolellista painopisteiden valintaa ja läheistä yhteistyötä kirjastojen kanssa.
Jotta kirjasto varmistaisi sen, että strategian tavoitteet toteutuvat, toiminnan keskeisiä osa-alueita varten laaditaan erilliset alastrategiat.
Niitten tehtävänä on konkretisoida kirjaston etenemistaktiikka ja tarjota mahdollisuus toiminnan tulosten järjestelmälliseen seuraamiseen. Kirjastossa
on käyty paljon keskustelua siitä, ovatko tavoitteet liian kunnianhimoiset sikäli kuin ne on saavutettava nykyisin voimavaroin. On myönnettävä, että
tavoitteiden saavuttaminen vaatii painopisteiden valitsemisen lisäksi terästäytymistä ja toimintamuotojen kehittämistä.
Toimintojen kehittäminen ja uusien toimintojen käynnistäminen vaativat tietenkin myös uusia resursseja. Strategian yhtenä tehtävänä onkin valita ne
toiminnot, jotka ovat kokonaisuuden kannalta välttämättömät ja määrittää niiden tavoitteet tulevia rahoitusratkaisuja varten. Koska kansalliskirjastorahoitus
osoitetaan yliopistobudjetin valtakunnallisesta osuudesta, kaikki sitä tietä saatava kirjastorahoituksen lisäys on lisäystä yliopistokirjastojen yhteenlaskettuihin
resursseihin, mikä kirjastojen kannalta on yksinomaan myönteistä kehitystä. Tämä raha ei siis ole poissa kirjastojen paikallisista budjeteista. Tästä syystä
kansalliskirjasto pyrkii saamaan omaan budjettikehykseensä lisäystä myös kehittämisprojekteja varten niin, ettei sen tarvitsisi kilpailla toisten kirjastojen
kanssa vähäisistä tietoyhteiskuntaprojektien rahoista.
Kansalliskirjaston toimiala on yliopistoasetuksessa rajattu tieteellisiin kirjastoihin. Tietoyhteiskunta- ja tietoverkkokehityksen edetessä tämä rajaus käy
ongelmalliseksi, ellei peräti haitalliseksi. Ei ole ajateltavissa, että digitaalinen avaruus karsinoitaisiin byrokraattisten rajojen mukaisesti.
Verkossa on sovellettava samoja standardeja, eikä ole perusteita sillekään, että samat aineistot ja palvelut pystytettäisiin erikseen jokaista
hallinnonalaa tai peräti jonkin hallinnonalan jotakin osa-aluetta varten. Palvelujen käyttöehdot voivat tietenkin vaihdella, mutta palvelujen ylläpidon
ja kehittämisen tulee olla järkevästi organisoitu. Kansalliskirjaston palvelujen osalta keskustelua on syntynyt ennen muuta kirjaston toimialan suhteesta
yleisiin kirjastoihin ja ammattikorkeakoulujen kirjastoihin.
Jo nyt näyttää selvältä, että kansalliskirjaston palveluja halutaan hyödyntää myös kirjastojen kentän ulkopuolella mm. valtionhallinnossa. Metadatasuositukset
ja asiasanasto ovat alkua. Mutta kun vapaakappalelaki uudistetaan ja kirjasto saa vastuulleen myös elektronisten julkaisujen pysyväissäilytyksen, on odotettavissa,
että monet julkaisijatkin haluavat käyttää hyväkseen kirjaston säilytyspalveluja. Vapaakappalelain uudistamisen yhteydessä on keskusteltu myös siitä,
että radio- ja televisio-ohjelmat sisällytettäisiin vapaakappalelakiin ja niistä huolehtiminen annettaisiin kansalliskirjastolle. Tällaisia ehdotuksia on
tehty mm. radioalan yhteisjärjestön aloitteessa ja ehdotuksia tukee se tosiasia, että ohjelmat muuttuvat jo lähiaikoina digitaalisiksi ja olisivat säilytyksen
kannalta samanlaisia kuin muutkin elektroniset julkaisut. Kehityksen suunta on siis sama kuin kirjaston visiossa, jonka mukaan kirjasto haluaa kehittyä koko
kansan kansalliskirjastoksi.
Kansalliskirjaston toimiala on laaja. Strategian valmistelun yhteydessä käydyt keskustelut muiden kirjastojen kanssa jättivät vaikutelman, ettei kirjaston
toiminnan monipuolisuus ole välttämättä ollut kaikkien tiedossa. Tämä näkyi mm. siinä, että jotkin kirjaston toiminnoista käsitettiin uusiksi aluevaltauksiksi,
vaikka ne ovat olleet jo kauan nykypäivää. Emme voi moittia tästä ketään muuta kuin itseämme. Kirjaston harjoittama tiedotustoiminta keskittyy yleensä valittuihin
ajankohtaisiin kysymyksiin eikä siitä syystä välttämättä edistä kokonaiskuvan syntymistä. Myös tältä osin kirjaston on syytä terästäytyä.
Toimiala tulee strategiassa esille väkisinkin, vaikka asiakirja ei haluakaan esitellä kattavasti kaikkea sitä, mitä kirjasto tekee. Itse asiassa Helsingin
yliopiston kirjasto on pohjoismaisen laaja-alaisin kansalliskirjasto, kun tarkastellaan kansalliskirjastotoiminnan pääasiallisia osa-alueita. Laaja-alaisuus
on tietenkin vaikeuttanut valintojen tekemistä, koska on niin monia toimintoja, jotka ovat välttämättömiä ja joista ei voida luopua. Vieläkin enemmän
on sellaista, mitä pitäisi tehdä mutta mihin voimavarat eivät riitä. Kirjastojen ja muun yhteiskunnan ajankohtaiset tarpeet ovat vaikuttaneet ratkaisevalla
tavalla painopisteiden valintoihin. Verkkotoiminnot ja voimistuva digitaalinen todellisuus ovat painottuneet vahvasti, mikä herätti keskustelua myös
johtokunnassa.
Samalla, kun uudet elektroniset julkaisut ja niiden vaatimat toiminnot on sisällytetty näkyvästi kirjaston strategisiin painopistealueisiin, toiminta on
selkeästi rajattu. Esimerkiksi primaarijulkaiseminen ei kuulu kirjaston ydintoimintoihin vaikka pitkäaikaissäilytys kuuluukin. Epäselvää on myös, miltä
osin kirjaston on syytä osallistua elektronisten julkaisujen maksullisen käytön edellyttämien palvelujen ylläpitoon. Tämä alue on kuitenkin varsin komplisoitu,
ja olosuhteet saattavat muuttua vielä moneen kertaan.
Kansalliskirjastostrategian mukaan Helsingin yliopiston kirjasto on moderni kansalliskirjasto, joka asettuu kansainvälisessä vertailussa kansalliskirjastojen
kärkiryhmään. Kirjasto haluaa kehittyä ja uudistua edelleenkin voidakseen täyttää mahdollisimman hyvin tehtävänsä kirjastojen yhteisenä palvelu- ja
kehittämisyksikkönä ja tarjota ajanmukaisia palveluja myös muulle yhteiskunnalle.
Esko Häkli
Ylikirjastonhoitaja
Helsingin yliopiston kirjasto
email: Esko.Hakli@helsinki.fi
Tietolinja 4/1999
Kansalliskirjstostrategia 2000-2003
TIIVISTELMÄ
Helsingin yliopiston kirjasto on Suomen kansalliskirjasto, joka
- vastaa kansakunnan julkaistun kulttuuriperinnön säilyttämisestä
- joka kartuttaa erityisesti humanististen tieteenalojen kansallisia kirjallisuuskokoelmia
- toimii tieteellisten kirjastojen palvelu- ja kehittämisyksikkönä.
Visio
Kirjasto haluaa vuonna 2003 olla
- koko kansan kansalliskirjasto
- tieteellisten kirjastojen yhteinen voimavara
- yksi koko maan kattavan kansallisen tietoverkon tukiorganisaatioista
Kulttuuriperinnön säilyttäjä ja tieteellinen kirjasto
Kirjasto vastaa kansakunnan julkaistun kulttuuriperinnön säilymisestä. Se kehittää sekä konservointitoiminnan tutkimusta
että menetelmiä elektronisten vapaakappaleiden hoitamista ja käyttöä varten sekä varautuu huolehtimaan tarvittaessa myös
radio- ja televisio-ohjelmien arkistoinnista. Kirjasto kehittää edelleen kansallista äänitearkistoa.
Kirjasto on tieteellinen kirjasto, joka ylläpitää kansalliskirjaston tarvitsemia ulkomaisen kirjallisuuden kokoelmia ja niihin
liittyviä palveluja. Kirjasto kehittää toimintaansa erityisesti humanististen alojen tieteellisenä kirjastona, kartuttaa näiden
alojen kirjallisuuskokoelmia koko maan tarpeita silmällä pitäen ja pyrkii saamaan valtakunnallisen rahoituksen tätä
kansallista tarkoitusta varten.
Kirjasto vahvistaa kulttuuritoimintaansa ja edistää alaansa kuuluvia kansallisesti merkittäviä tutkimushankkeita.
Kehittyvä verkkokirjasto
Kirjasto lisää tietoverkon välityksellä tarjoamiaan kirjastopalveluja ja suuntaa niitä entistä selkeämmin yksittäiskäyttäjille.
Palveluja kehitetään yhteistyössä muiden kirjastojen kanssa. Kansallisen elektronisen kirjaston ohjelmaa laajennetaan entistä
selkeämmin kansalliseksi ohjelmaksi.
Kirjasto selvittää yhteistyössä opetusministeriön kanssa, miten osa kirjaston ylläpitämistä tietokannoista voidaan asettaa
käytettäväksi maksutta muissa kirjastoissa. Myös kansalaisten yleisen verkkokäytön mahdollisuuksia selvitetään. Kirjaston
tavoitteena on olla koko kansakunnan kansalliskirjasto.
Palvelujen verkkokäyttöä lisätään panostamalla kokoelmien digitointiin. Kirjasto valmistelee luonnoksen kirjastojen
kansalliseksi digitointiohjelmaksi sekä kehittää kansallista digitointipalvelua. Kirjasto tukee muita kirjastoja niiden
digitointihankkeissa ja edistää tällä alalla tehtävää yhteistyötä.
Tieteellisten kirjastojen yhteinen voimavara
Kansalliskirjasto edistää kirjastojen yhteistyötä sekä kehittää tieteellisten kirjastojen toimintaedellytyksiä tietoverkossa.
Kirjasto suuntaa voimavarojaan kehittämiskapasiteettinsa vakinaistamiseen sekä tuottaa verkkoon kirjastojen tarvitsemia
palveluja. Kirjasto ottaa huomioon myös muitten kuin tieteellisten kirjastojen tarpeet sekä edistää yhteistyötä
ammattikorkeakoulujen kirjastojen kanssa.
Kirjasto toimii tieteellisten kirjastojen atk-järjestelmäkonsortion tukiorganisaationa ja järjestelmän yhteisen laitteiston
ylläpidon toimeksiantajana.
Kirjasto vahvistaa osallistumistaan kansainvälisiin kehittämishankkeisiin.
Yleisen kansallisen tietoverkon tukiorganisaatio
Kirjasto kehittää menettelytavat elektronisen aineiston identifiointia, kuvailua ja pitkäaikaissäilytystä varten sekä kehittää
elektronisten julkaisujen identifiointimenetelmiä ja luo julkaisijoita varten tunnistepalvelun.
Kirjasto ottaa hoitaakseen koko maan tietoverkossa tarvittavan metadatatuotannon ohjeistamisen erityisesti julkishallintoa
varten. Kirjasto toimii läheisessä yhteistyössä arkistolaitoksen ja muiden viranomaisten kanssa.
Ottaessaan hoitaakseen elektronisen aineiston vapaakappaleiden säilytyksen kirjasto samalla lisää palveluaan kustantajille
huolehtimalla julkaisujen pitkäaikaissäilytyksestä ja tarjoamalla julkaisuille pysyvän autentikointipalvelun.
Yhteistyössä kotimaisten tiedekustantajien kanssa kirjasto kehittää ulkopuolisen rahoituksen ja maksupalvelun avulla
elektronisen aineiston verkkotarjontaa. Kirjasto rajaa julkaisujen primaarituotannon oman ydintoimintansa ulkopuolelle.
Voimavarat
Strategia toteutetaan sekä olemassa olevien voimavarojen avulla että neuvottelemalla uusiin tehtäviin uutta rahoitusta.
Voimavarojen käyttöä suunnataan uudestaan keskittymällä ydintoimintoihin ja strategiassa asetettuihin tavoitteisiin. Työn
tuottavuutta lisätään kehittämällä johtamista, organisaatiota ja työskentelytapoja.
Ulkopuolista rahoitusta hankitaan keskeisiin hankkeisiin sekä kotimaisista että kansainvälisistä lähteistä. Ulkopuolisen
rahoituksen lisäksi etsitään strategisesti tärkeitä yhteistyöjärjestelyjä ulkopuolisten tahojen kanssa, minkä lisäksi kirjasto
harjoittaa laajaa maksullista palvelutoimintaa.
|
Tietolinja 4/1999