Museoiden kokoelmatietojen digitointi
Esimerkin esineet kertovat museoesineiden luettelointiin liittyvistä kysymyksistä Fyysinen objekti
sinällään ei kanna mukanaan informaatiota merkityksestään, joka selviää vasta esineeseen dokumentoinnissa
ja luetteloinnissa liitettävästä kuvailevasta, tutkimuksellisesta ja kontekstuaalisesta tiedosta. Merkityksen määrittely
puolestaan on keskeinen osa museoammattilaisen työtä, ja merkitys voi perustua hyvin moneen erilaiseen tekijään kuten esineen
ikään, käyttöön, taiteelliseen luomiseen, esineen tekijään tai teoksen luoneeseen taiteilijaan tai esineen
ainutlaatuisuuteen, yleisyyteen, tyypillisyyteen tai sen historiaan ja kontekstiin.
Museoiden tietojärjestelmät
Suomen museoiden kokoelmissa on esineitä hieman yli 3 miljoonaa, valokuvia ja kuva-aineistoja n. 12 miljoonaa, arkisto- ja muita
aineistoja n. 8,5 miljoonaa, luonnontieteellisiä kokoelmia lähes 19 miljoonaa ja luonnontieteellisiä havaintoja n. 18 miljoonaa.
Otkultin museojaoston ja Suomen museoliiton tekemien kyselyjen perusteella on selvinnyt, että kulttuurihistoriallisten museoiden esinekokoelmista
on luetteloitu atk:lle 20 %, taidemuseoiden kokoelmista 80%, museoiden kuva-aineistoista 10% ja luonnontieteellisten museoiden kokoelmista 10%.
Suomessa on päätoimisesti hoidettuja museoita hieman yli 200. Ne ovat keskusmuseoita, maakuntamuseoita, erikoismuseoita
jne., ja niiden omistajataho vaihtelee valtiosta kuntiin, säätiöihin ym. Erilaisista taustaorganisaatioista johtuen museoiden
tietojärjestelmien kehittäminen on tapahtunut pääosin hajallaan ilman keskitettyä ohjausta.
Atk-tallennus alkoi Suomen museoissa 1970- ja 1980-lukujen vaihteessa, jolloin Porin taidemuseo ja Keski -Suomen museo perustivat
VAX-tietokoneisiin tukeutuvat tekstitietokannat. Tällä hetkellä museoissa on käytössä monenlaisia järjestelmiä.
Erilaisten yksittäisten räätälöityjen versioiden ja omatekoisten sovellusten ohella löytyy kuitenkin
muutamia useiden museoiden käyttämiä yhteisiä sovelluksia:
Vuonna 1989 joukko museota liittyi yhteen kehittämään VAX-laitteistolle Antikvaria - tietokantaa.
Järjestelmää on kehitetty jatkuvasti, ja sen on nykyään käytössä 13 suuressa kunnallisessa ja
maakuntamuseossa.
Valtion taidemuseon toimesta alettiin vuonna 1991 kehittää mikrotietokonepohjaista sovellusta taideteosten
luettelointia varten, sekä taidemuseoiden yhteistyönä taidemuseoiden yhteistä hakujärjestelmää VALTTERIa.
VTM:n VATI -sovellus on nykyään käytössä organisaation omien taidemuseoiden lisäksi 32 taidemuseossa.
Viime vuosina on aluettaan laajentanut Oval Image, joka edeltäjänsä Mopsin kanssa on käytössä 14
museossa. Muita museomaailman sovelluksia ovat mm. Polydoc, MAD, UNO, Ruotsin museoissa kehitetty Sofie ja kuvaluettelointijärjestelmä
KuvaMinttu.
Uusimpana tulokkaana on kentälle tulossa Museoviraston kehittämä Musketti, joka liittyy laajempaan, OPM:n toimesta
aloitettuun museoiden kokoelmatietojen yhtenäistämishankkeeseen.
Tietosisällön standardointi
Museoiden kokoelmat ovat erityisesti kulttuurihistoriallisissa museoissa sisällöltään heterogeenisia, ja
yksittäiset esineet voivat olla lähes mitä tahansa taideteoksesta kangaspuihin, kivikautisesta iskoksesta kansallispukuun, eksoottiseen
kulttiesineeseen, tämän päivän kännykkään tai mineraalinäytteeseen avaruudesta.
Museossa esine täytyy pystyä luokittelemaan erilaisiin ryhmiin ja tunnistamaan lukuisten samankaltaistenkin joukosta.
Siksi esineitä kuvaillaan mm. materiaalin, tekniikan, tyylin, värin, erityispiirteiden, käytön ja funktion ym. perusteella.
Esineet on pystyttävä löytämään, joten niiden sijaintipaikat ja sijaintipaikkojen muutokset on kirjattava
riittävällä tarkkuudella. Esineet on pystyttävä asettamaan omaan kontekstiinsa, joten tietoja on tallennettava niiden
alkuperästä, kulttuurista, kansasta tai heimosta, joka esineen on luonut ja sitä käyttänyt tai tapahtumasta, jossa
esineellä on ollut merkitystä tai johon se on liittynyt. Provenienssitiedot kertovat esineiden alkuperästä, omistajuuden
muutoksista ja siitä miten esine on joutunut museon kokoelmiin. Suuressa museossa esineet voivat olla hallinnollisesti tai fyysisesti hajautettuja,
ja niiden hoidosta ja niitä koskevista tiedoista vastaavat eri osastot, kokoelmat tai henkilöt, jotka tulee pystyä
määrittelemään esinekohtaisesti. Jotta esineiden löytyminen suurista tietomassoista olisi mahdollista, esineitä
luokitellaan ja niille annetaan asiasanoja.
Museoesineisiin liittyvän moninaisen tiedon tallentamisen tarve on johtanut standardointipyrkimyksiin niin
kansainvälisessä museoyhteisössä kuin Suomessa. ICOMin (International Committee of Museums) alaosasto CIDOC
(Committee of Documentation) on vuosia työskennellyt museoiden dokumentointi- ja luettelointikysymysten parissa. CIDOCin toimesta on
laadittu esineluettelointia varten mm. tietosisältöstandardi International Guidelines for Museum Object Information: The CIDOC
Information Categories.
Taidekokoelmien luetteloinnin kehittämisestä on puolestaan edistänyt Getty-säätiö, jonka
Categories for the Description of the Works of Art määrittelee kaikkinaisen taideteosten luettelointiin tarvittavan tiedon.
Tietosisällön standardointia on lisäksi tapahtunut maakohtaisesti. Ison Britannian museoiden
tietosisältöjä ohjaa Museum Documentation Associationin julkaisema STECTRUM, the UK Museum Documentation Standard.
Kanadassa Canadian Heritage Information Network on pitkäjänteisesti kehittänyt luettelointia, ja Ruotsissa on museoalan
kokoelmatietojen digitointia kehittänyt museoiden muodostama yhteenliittymä Insam.
EU:ssa on pidetty tärkeänä, että eurooppalainen kulttuuriperintö on oleellisesti mukana
tietoyhteiskunnan palveluissa ja tuotteissa. Kokoelmien saamista verkkoon ja yhtenäisen standardiston aikaansaamista pyrittiin
edistämään hankkeella Multimedia Access to Europe’s Cultural Heritage, johon liittyvän aiesopimuksen
Memorandum of Understanding (MoU) allekirjoitti Suomessa 42 museota sekä Museovirasto ja Suomen Museoliitto.
Kesällä 1998 päättyneen MoU:n ensimmäisen vaiheen konkreettisiin tuloksiin kuuluvat sen
työryhmien aikaansaamat selvitykset ja suositukset, jotka on julkaistu raportissa Recommendations and guidelines. Museoiden
kannalta merkittävät tietosisältöstandardit kerättiin yhteen työryhmässä Standards and protocols
for interoperability of systems.
MoUn työtä jatkaa tällä hetkellä kaksi hanketta. DG XIII on aloittanut yhteistyössä
DG X:n kanssa yhteistyöpuiteohjelman Medici, Multimedia for Education and employment through integrated Cultural Initiative, jonka tarkoituksena on edistää multimediateknologian
innovatiivista käyttöä Euroopan kulttuuriperinnön saavutettavuuden ja hyödyntämisen lisäämiseksi.
Hanke edistää yhteistyötä museoiden, kulttuurilaitosten ja teollisuuden välillä.
DG X:n piirissä on puolestaan aloittanut EMII, European Museums’ Information Institute. EMIIn keskeinen
visio on Euroopan kulttuuriperintöä koskevan tietovarannon saattaminen täydellisesti yleisön saavutettavaksi sekä
uuden teknologian hyödyntäminen luomaan monensuuntaista kommunikaatiota museoinformaation välittäjien ja käyttäjien
välille. EMIIn tarkoitus on toimia museoiden yhdyssiteenä ja tietopankkina kokoelmien digitointiin ja digitoitujen kokoelmien
levittämiseen liittyvissä kysymyksissä. Se tulee välittämään museoille tietoa, joka perustuu olemassa
olevien eurooppalaisten kärkiosaajien kokemukseen ja tietoon. Se välittää tietoa standardeista ja parhaista
käytännöistä ym. sekä auttaa museoita partnerien löytämisessä erilaisiin hankkeisiin.
Suomessa museoiden atk-kysymyksiin ja tiedon standardointiin kiinnitettiin ensimmäistä kertaa huomiota
vuonna 1984 perustetussa OPM:n Museoiden tietotekniikkatyöryhmässä, joka muistiossaan (Tietotekniikkatyöryhmän muistio
1985) suositteli museoiden tietojen tallentamista atk:lle ja yhtenäisten standardien käyttöä
Työryhmän suosituksia ei toteutettu, mutta sen työn pohjalta laadittiin ja julkaistiin Suomen museoliiton toimesta
vuonna 1987 luettelointisuositukset kulttuurihistoriallisten esineiden, taideteosten ja valokuvien luettelointiin. Näitä suosituksia museoissa
on käytetty, mutta tietojärjestelmien ja tietotekniikan kehittyessä niiden täsmentäminen on tullut
välttämättömäksi.
OPM:n tietoyhteiskuntavarojen turvin on Museovirastossa pyritty edistämään museokokoelmien
yhteiskäyttöisyyden edellytyksiä. Riitta Ylösen laatimassa, Museoviraston vuonna 1996 julkaisemassa
Museoalan lähiajan tietohuoltostrategian loppuraportissa asetettiin tavoitteeksi "Museoissa olevan
tietomäärän siirtäminen elektroniseen muotoon. Siirtoon valikoidaan tietosisällöltään
ja –arvoltaan keskeinen materiaali". Päämääräksi asetettiin myös museoiden yhteiskäyttöinen
tietopalvelujärjestelmä, jonka avulla kokoelmatietojen ydinosa saatetaan laajemman käyttäjäkunnan ulottuville.
Vuonna 1996 Mikko Varis laati selvityksen museoiden atk-ympäristöistä ja ohjelmistoista sekä
yhteiskäyttöisyyden ratkaisumalleista hankkeessa Museoiden kokoelmatietojen yhteiskäytön lähtökohtia
selvittävä projekti.
Vuonna 1997 virastossa alkoi edelleen jatkuva hanke Museoiden yhtenäisten atk-luettelointirakenteiden ja
-käytäntöjen kehittäminen, jonka tarkoituksena on yhtenäistää museokokoelmien luettelointia
tietoverkkojen mahdollistamaa yhteiskäyttöisyyttä ajatellen. Hankkeessa on ollut päämääränä
saada aikaan museokokoelmien tietostandardi, joka identifioi ja kuvaa kokoelmien ja aineistojen luetteloinnissa talletettavan tiedon
strukturoidussa muodossa, määrittää yhteiskäytön edellyttämät ydintiedot ja on pohjana museoiden
yhteisen hakujärjestelmän kehittämiselle. Keskeisenä osana hanketta on ollut sellaisen levitettävän
luettelointisovelluksen aikaansaaminen, joka mahdollistaa kaikentyyppisen museoesineistön luetteloinnin kansainvälisesti
hyväksyttyjä standardeja vastaavalla tavalla, ja on rakenteellisesti sellainen, että tietovarantojen yhteiskäyttö
tulee mahdolliseksi niin museoiden kesken kuin museoiden, arkistojen ja kirjastojen välillä.
Museotietojärjestelmä Musketti
Museoviraston kehittämän Musketin tietosisältö perustuu analyysiin kotimaisista ohjelmista, ohjeistoista
ja käytännöistä sekä kansainvälisistä standardeista. Suomesta on tietosisältöä
määriteltäessä huomioitu mm. Antikvaria tietojärjestelmän tietosisältö, Valtion taidemuseon
VATI-tietokanta ja luettelointiohjeet sekä Museoliiton luettelointisuositukset.
Kansainvälisiä vertailustandardeita valittaessa lähtökohtana olivat EU:n hankkeen Multimedia
Access to Europe’s Cultural Heritage työryhmän Standards and Protocols for the Interoperability raportissa
suositellut standardit.
Näistä on Musketin tietosisältöön vaikuttanut erityisesti CIDOCin International Guidelines for Museum Object
Information: The CIDOC Information Categories, joka kuvastaa laajasti kansainvälisen museoyhteisön hyväksymiä
periaatteita, sekä Isossa Britanniassa laadittu UK Museum Documentation Standard SPECTRUM.
Kirjastojen, arkistojen ja museoiden yhteiskäyttöiset luettelointitiedot määriteltiin vuosina 1996-97
toimineessa KAMUT-hankkeessa ja julkaistiin loppuraportissa KAMUT-tietorakenne. Kirjastojen, arkistojen ja taide- sekä
kulttuurihistoriallisten museoiden yhteiskäyttöiset luettelointitiedot. KAMUT-hankkeen suosituksia on noudatettu
Musketti-tietojärjestelmän kehittämisessä.
Musketti on käytössä Museovirastossa ja pilottihankkeena Pohjanmaan museossa. Vuoden loppuun mennessä
valmistuva sovellus tulee museoiden saatavaksi ensi vuoden alkupuolella.
Tietoyhteiskunta ja museot
Kehittyvässä tietoyhteiskunnassa myös museoihin on kiinnitetty uudenlaista huomiota.
Museokokoelmat nähdään osana kaivattua sisältöä. Sitran raportissa Elämänlaatu, osaaminen
ja kilpailukyky. Tietoyhteiskunnan strategisen kehittämisen lähtökohdat ja päämäärät
museokokoelmien digitointi on nostettu kärkihankkeisiin.
Opetusministeriön kulttuuriteollisuustyöryhmän loppuraportissa kulttuuriperinnön asema ja
tärkeys huomioitiin kansallisen identiteetin keskeisenä tekijänä. Raportti
katsoi kulttuuriperinnön muodostavan perustan kaikelle muulle kulttuuritarjonnalle. Kulttuuriperinnöllä on
itseisarvoinen merkitys, mutta lisäksi se tarjoaa raaka-ainetta muulle kulttuuriteollisuudelle.
OPM:n opetuksen, tutkimuksen ja kulttuurin tietoyhteiskuntaneuvottelukunnan Otkultin museojaosto on juuri jättänyt
loppuraporttinsa. Jaosto piti keskeisenä tavoitteena museokokoelmien saattamista nykyistä paremmin niin tutkijoiden kuin suuren yleisön
saavutettavaksi. Sekä yleisön omaehtoisten kokoelmatiedostoihin kohdistuvien hakujen mahdollistamista että valmiiksi tuotettuja,
editoituja sisältöjä pidettiin tarpeellisina. Jaosto esitti määrärahoja sisältötuotannon tukemiseen sekä
perustettavaksi Suomen museokokoelmat on-linen, museokokoelmien yhteisen hakujärjestelmän, joka sisältää Suomen
museoissa hajautetusti sijaitsevan kansallisen kulttuuriperinnön.
Keskeisinä edellytyksinä niin sisältötuotannolle kuin Suomen museokokoelmat on-linelle jaosto näki
kokoelmatietojen sisällöllisen yhtenäistämisen sekä kokoelmien luettelointiin suunnattujen resurssien lisäämisen.
Tekijänoikeuskysymysten ratkaisua pidettiin myös edellytyksenä museokokoelmien avaamiselle tietoverkkoon ja sisältötuotannolle.
Otkultin museojaoston esitysten toteuttaminen on museoiden kokoelmatietojen tulevan käytön ja saavutettavuuden kannalta
oleellista. Ilman uudenlaisia panostuksia luettelointiin museot tulevat edelleen kamppailemaan suuren esineistömääränsä ja
luetteloinnin välisessä ristiriidassa. Tietosisältöjen yhtenäistäminen ja luetteloidun tiedon tason nostaminen tulevat
puolestaan vaatimaan ohjausta ja yksityiskohtaisia ohjeita. Museoviraston Musketti –sovelluksen yhteydessä laaditut luettelointiohjeet ja
museokokoelmien tietosisältöstandardiehdotus tulevat edesauttamaan tietojen yhtenäistämistä ja
yhteiskäyttöisyyttä. Jaostossa esitetty Suomen museokokoelmat on-line on mahdollista rakentaa Musketin
tietosisältömallin pohjalta.
Sirkka Valanto
Erikoissuunnittelija
Museovirasto
Puh. 09-4050303, fax 09-4050292
e-mail: sirkka.valanto@nba.fi
1. Otsikon esineet:
Poron korvat
Suomen Kansallismuseon lahjoituksena saamat 97 kpl poron korvan palasta liittyvät porojen laskentaan.
Palat leikataan vasan korvista merkitsemistilaisuudessa "pykällyksessä", ja niiden mukaan porojen lukumäärä
ja hävikki lasketaan myöhemmin.
Lisätietoa: T.I. Itkonen, Suomen lappalaiset vuoteen 1945. Toinen osa. Werner Söderström, Porvoo/Helsinki 1948.
Alaksanteri I:n valtaistuin
Aleksanteri I:n valtaistuin tilattiin Porvoon valtiopäiville, jotka pidettiin 22.3.-18.7.1809.
Valtiopäivien jälkeen se siirrettiin vuonna 1819 Senaatin täysistuntosaliin, mistä se kuljetettiin aina
valtiopäivien ajaksi Keisarilliseen palatsiin. Vuonna 1917 valtaistuin siirrettiin kansallismuseoon.
Valtaistuin on tehty keisarinna Anna Ivanovnan vuonna 1731 Lontoosta hopeaseppä Nicholas Clausenilta tilaaman ns.
hopeisen valtaistuimen mukaan, josta tsaari Paavali I 1797 hankitutti kuusi kopiota. Istuimet valmisti esikuvaa mukaillen Christian Meyer,
ja ne sijoitettiin keisarillisiin palatseihin eri puolille Venäjää. Kansallismuseossa olevan lisäksi yksi on nykyisin
Eremitaasissa ja kaksi Moskovan Kremlissa.
Lähde: Heikki Hyvönen: Huonekalujen venäläinen tyyli. Venäläisiä huonekaluja.
Heinolan kaupunginmuseon julkaisuja no 7. Lahti 1998.
Eremitaasin valtaistuin, ks.
http://www.hermitagemuseum.org/html_En/08/hm8_1a_14.html
Takaisin alkuun
Tietolinja 3/1999