Uutislinja

ARTO-tiedontuottajien yhteinen ARTO-päivä pidettiin 10.9.1996 Helsingin
yliopiston Vallilan tiloissa.
Osallistujia oli yhteensattumista (mm. Helsingin yliopiston avajaiset)
huolimatta runsaasti, n. 90. ARTO-päivän aiheet liittyivät lähinnä elek-
troniseen julkaisemiseen ja uusiin ohjelmiin, mm. miten FINMARC-formaatti
käsittelee elektronisia julkaisuja, VTLS:n uudet tuotteet EasyPac, Easy-
Cat ja Virtua sekä Suomi tietoyhteiskunnaksi  -ohjelmaan sisältyvä ELEK-
TRA-projekti. ELEKTRA-projetin aiheena on elektroninen julkaiseminen ja
julkaisujen verkkovälitys; ARTO tulee olemaan siinä yhtenä testitietokan-
tana.

LINDA-tietokanta on saanut elokuun alusta lähtien kaikki visuaalista ai- neistoa ja puheäänitteitä koskevat viitteet päivittäin FENNICA-tietokan- nasta entisten kirja-, lehti-, ja karttaviitteiden lisäksi. Kun monivies- timien ja atk-tallenteiden tallennusmahdollisuus alkaa lähiaikoina, on FENNICAsta LINDAan saatava aineistokirjo täydellinen.

TKAYssä on aloittanut työnsä kaksi uutta sovellussuunnittelijaa; Tiina Hei- no, puh. (09) 7084 4296 sekä Marit Olander, puh. (09) 7084 4297.

FINMARC-yhtenäisformaatin sovellusohjeesta kirjoille on ilmestynyt toinen korjattu painos. Formaattiohjetta myy BTJ-Kirjastopalvelu Oy, hinta 180,- (ISBN 951-45-7355-2). Ohjetta koskeviin kyselyihin vastaa Arne Hedman, puh. (09) 7084 4300, email Arne.Hedman@helsinki.fi.

KDOK-tietokanta VIRA, joka sisältää tiedot virallisjulkaisuista, suljetaan ensi vuoden alussa. Sama aineisto on haettavissa Eduskunnan kirjaston VILLE- tietokannassa, johon on ilmainen pääsy Internetin kautta.

KDOKin KAUSI-tietokanta päivitetään ajan tasalle LINDAsta lokakuun alkupuo- lella.

tietolinja 3/96 * 30.9.1996