Virallinen alkuvihellys yhteistyöhön
Ammattikorkeakoulujen ja yliopistojen kirjastot saivat vauhtia keskinäisen
yhteistyönsä edistämiseen, kun Helsingin yliopiston kirjasto
asetti työryhmän selvittämään yhteistyön
tarvetta ja muotoja sekä luomaan paikallisen yhteistyön linjauksia.
Työryhmän jäsenet kutsuttiin Yliopistokirjastojen neuvostosta
ja Ammattikorkeakoulujen rehtorineuvoston (ARENE) asettamasta kirjasto-
ja tietopalvelutyöryhmästä. Halua yhteistyöhön
oli ollut jo aikaisemminkin, mutta sen käynnistymistä hidasti
vakiintuneiden yhteistyömuotojen ja -kanavien puuttuminen olemassaolevien kirjastoverkostojen
suuntaan ja myös uusien ammattikorkeakoulukirjastojen kesken. Lisäksi
vastasyntyneiden ammattikorkeakoulukirjastojen energia oli kulunut monissa
tapauksissa perustamistyöhön ja kirjaston aseman vakiinnuttamiseen
omassa kehysorganisaatiossa.
AMYLIksi nimensä lyhentänyt työryhmä kokoontui viisi
kertaa tammi-elokuun aikana ja toimeksiantonsa mukaisesti se sai työnsä
päätökseen 31.8.1998. Ryhmän puheenjohtajana toimi
Marja Widenius Kemi-Tornion ammattikorkeakoulusta ja sihteerinä Marit
Olander Helsingin yliopiston kirjastosta. Työryhmän jäseninä
olivat Arja-Riitta Haarala Tampereen teknillisestä korkeakoulusta,
Esa Lempiäinen Satakunnan ammattikorkeakoulusta, Inkeri Salonharju
Helsingin yliopiston kirjastosta, Eila Tapio Oulun yliopiston kirjastosta
ja Katri Vänttinen Helsingin ammattikorkeakoulusta.
Työryhmän työskentelyä leimasi avoin, vilkas ja
aivoriihimäinen keskustelu, johon ryhmän jäsenet osallistuivat
innokkaasti. Heti työn alussa todettiin, että yhteistyö
on edullista kummallekin sektorille: siinä missä yliopistokirjastojen
vahvuuksiksi tiedetään kokemus, koko, keskinäinen verkottuminen
ja ajallisesti kattavat kokoelmat, nähdään ammattikorkeakoulukirjastot
nopeasti kehittyvinä, pieninä (lue: ketterinä), yhteistyöhaluisina
ja kokoelmiltaan ajantasaisina. Tällä ei tarkoiteta sitä,
etteikö kaikkia edellä kuvattuja ominaisuuksia voisi löytyä
molemmilta sektoreilta. Voitaneen kuitenkin todeta, että yhteistyöllä
kirjastot voivat tehokkaammin hyödyntää sekä omia että
toisten vahvuuksia ja samalla heikkoudet eliminoituvat. Tuloksena saavutetaan
kiistaton hyöty: parempi palvelu asiakkaalle.
Ryhmän työskentelyä tehosti avoimen keskusteluilmapiirin
lisäksi myös se, että ryhmän puheenjohtaja Marja Widenius
ja sihteeri Marit Olander ryhtyivät jo varhain työskentelyn aikana
työstämään keskusteluja loppuraportiksi. Luonnosvaiheessa
raporttiin kirjattiin provokatiivisiakin pohdiskeluja, jotka herättivät
vilkasta keskustelua ja jalostuivat edelleen konkreettisiksi toimenpide-ehdotuksiksi.
Tällainen prosessikirjoittamismalli tuntuu sopivan työskentelymenetelmäksi
etenkin silloin kun on nopealla aikataululla luotava järjestystä
laajaan asiakenttään.
Yhteistyön kohteet ryhmiteltiin viiteen alueeseen:
1. Yhteistyön edellytykset
ja yhteistyön järjestäminen
2. Järjestelmä- ja yhteisluetteloyhteistyö
3. Palvelu- ja kokoelmayhteistyö
4. Henkilöstöyhteistyö
5. Muu yhteistyö
Toimenpide-ehdotuksia kirjattiin yhteensä 19, joista suurin osa edellyttää
toimenpiteitä nimenomaan ammattikorkeakouluilta. Tässä kirjoituksessa
esitellään toimenpide-ehdotukset, osa kommenttien kera. Raportti
Mahdollisuuksien
verkosto : Ammattikorkeakoulu- ja yliopistokirjastojen yhteistyön
toimintastrategia on kokonaisuudessaan luettavissa verkosta
osoitteessa http://www.tokem.fi/amk/kirjasto/amyli/.
Perusedellytykset
Yhteistyön perusedellytyksiksi nähtiin avoimuus ja vastavuoroisuus,
ja toimenpide-ehdotuksena esitetään, että kaikki ammattikorkeakoulukirjastot
ovat avoimia kirjastoja 1.1.2000 mennessä. Avoimuusperiaate on
haaste ammattikorkeakoulukirjastoille, joista jotkut ovat tähän
asti rajanneet palvelunsa vain oman organisaation asiakkaille. Perusteluna
käyttörajoituksille on useimmiten ollut tarve turvata oman organisaation
kirjasto- ja tietopalvelut, mihin vähäisten resurssien on katsottu
juuri ja juuri riittävän. Työryhmän näkemys on,
että julkisin varoin ylläpidettävien organisaatioiden tulisi
tarjota ainakin osa palveluistaan myös oman organisaation ulkopuolisille
asiakkaille. Mikäli kirjasto kuitenkin päättää
keskittyä vain sisäisten asiakkaiden tarpeisiin, se samalla rajaa
itsensä kirjastojen yhteistyöverkoston ulkopuolelle ja tarvitessaan
palveluja muilta kirjastoilta se joutuu yritystietopalvelujen tapaan ostamaan
ne.
Yhteistyön käytännön järjestämiseksi ehdotetaan,
että ammattikorkeakoulut palkkaavat yhdessä ammattikorkeakoulukirjastoja
varten yhteistyösihteerin, joka koordinoi käytännön
yhteistyötä ja hoitaa niiden yhteisiä tehtäviä.
Tämän ehdotuksen täytäntöönpano luo mahdollisuuden
amk-kirjastojen yhteistyön kokonaisvaltaiseen suunnitteluun ja erilaisten
projektien valtakunnalliseen koordinointiin ja tehokkaaseen toimeenpanoon.
Tähän asti yliopistokirjastojen yhteistyösihteeri on tiedottanut
yhteistyömahdollisuuksista postituslistojen ja ARENEn kirjasto- ja
tietopalvelutyöryhmän jäsenten kautta, mutta tiedonkulku
ja erilaisten hankkeiden käynnistyminen on ajoittain viivästynyt,
koska ARENEn ryhmän jäsenet pystyvät hoitamaan yhteisiä
asioita vain oman toimensa ohella.
Kirjastojärjestelmiä ja yhteisluetteloita
Ammattikorkeakoulujen kirjastojärjestelmätilanne on varsin kirjava:
käytössä on lukuisia omia järjestelmiä ja myös
yhteisjärjestelmiä yleisten kirjastojen kanssa. Toimenpide-ehdotukseksi
on kirjattu, että ammattikorkeakoulukirjastot selvittävät
kirjastojärjestelmiensä nykytilan ja mahdollisen uusimistarpeen.
Kartoituksen jälkeen tulee päättää jatkotoimenpiteistä.
Yliopistojen kirjastojärjestelmän uusimishankkeeseen (LINNEA2)
amk-kirjastot sisällytettiin optiona, eli niiden on mahdollista hankkia
sama järjestelmä kuin yliopistokirjastot, mikäli ne omassa
selvityksessään päätyvät tavoittelemaan keskenään
yhteistä järjestelmää.
Yhtenä tärkeänä yhteistyökohteena nähdään
LINNEA-yhteisluettelotietokannat, joista tärkeimpinä LINDA ja
ARTO. LINDA ei kuitenkaan nykyisellään palvele kaukopalvelun
ja luetteloinnin apuvälineenä niin hyvin kuin se voisi, koska
se ei sisällä amk-kirjastojen kokoelmatietoja (paitsi Porin teknillisen
kirjaston kokoelmatiedot). Amk-kirjastojen kokoelmat ovat ajantasaisia,
ne kattavat monia erikoisaloja ja ovat suuruudeltaankin 2 miljoonaa nidettä
eli n. 10 % yliopistojen kokoelmista. Näyttäisi tarkoituksenmukaiselta
sisällyttää tiedot LINDAan, jolloin myös yliopistokirjastot
hyötyisivät päästessään hyödyntämään
myös amk-kirjastojen kokoelmia kaukopalvelussa ja luettelointitietueiden
poiminnassa. Toimenpide-ehdotukseksi on kirjattu, että yliopistokirjastot
ja ammattikorkeakoulukirjastot selvittävät yhdessä, millä
edellytyksillä ja kustannuksilla ammattikorkeakoulukirjastot voivat
liittyä LINDA-yhteisluetteloon.
Yliopistojen LINNEA2 -hanke näyttänee, onko tarkoituksenmukaista
ylläpitää yhtä suurta LINDA-tietokantaa vai rakennetaanko
virtuaalinen yhteisluettelo fyysisesti erillisistä tietokannoista,
jolloin erilaiset kirjastojärjestelmätkään eivät
välttämättä olisi yhteisluettelon este.
Jo ennen mahdollista yhteisluetteloa amk-kirjastot tarvitsevat nykyistä
toimivamman yhteystavan LINNEA-perheen tietokantoihin. Tällä
hetkellä suurin osa amk-kirjastojen LINNEA-käytöstä
perustuu aikaveloitteisiin sopimuksiin, jolloin asiakkaiden itsenäiskäyttö
on käytännössä mahdotonta. Siksi ehdotetaankin, että
ammattikorkeakoulukirjastot muodostavat yhteisen konsortion, joka solmii
Helsingin yliopiston kirjaston kanssa sopimuksen LINNEA-palvelujen käytöstä.
Valtakunnallisella yhteislisenssillä turvataan yksittäiselle
kirjastolle mahdollisuus tarjota LINNEA-tietokantoja opettajien ja opiskelijoiden
omatoimiseen käyttöön.
Välittömästi toteuttamiskelpoisia ehdotuksia tällä
alueella on kaksi:
Ammattikorkeakoulukirjastojen kausijulkaisujen varastotiedot
tallennetaan LINDAan ja ammattikorkeakoulut ryhtyvät resurssiensa
mukaan ARTO- ja VIOLA-tiedontuottajiksi omien kokoelmiensa erikoisalueilla.
Kausijulkaisujen varastotietojen tallentamisesta on keskusteltu jo aikaisemminkin,
mutta käytännön järjestelyt ovat vielä kesken.
Amk-kirjastojen yhteistyösihteerin palkkaaminen nopeuttaisi tätäkin
hanketta.
Palvelu- ja kokoelmayhteistyöhön
Kaikki kirjastot pyrkivät järjestämään palvelunsa
parhaalla mahdollisella hinta-laatusuhteella: siksi voi olla tarkoituksenmukaista
ostaa se mitä joku toinen osaa paremmin ja pystyy tarjoamaan edullisemmin.
Tällöin omat voimavarat voidaan keskittää omille erikoisaloille
profiloitumiseen ja uudenlaisten palvelujen luomiseen.Varsinkin yliopiston
tai muun erikoiskirjaston välittömässä läheisyydessä
sijaitsevan ammattikorkeakoulun on tutkittava mahdollisuutta järjestää
osa palveluistaan ulkoistamalla. Näkökulmani on pääkaupunkiseutulainen:
seudulla toimii niin monen alan erikoiskirjastoja, että on resurssien
tuhlausta yrittää rakentaa sellaisia erikoispalveluja, jotka
ovat saatavissa tai ostettavissa muilta asiantuntijaorganisaatioilta. Ostopalveluina
voidaan hoitaa niin kirjastotekniset työt (esim. hankinta ja luettelointi)
kuin myös osa asiakkaille tarjottavista palveluista. Kritiikkiä
voidaan esittää siitä, että palvelu täytyy hakea
oman organisaation ulkopuolelta, mikä saattaa lisätä tiedonhankintaan
kuluvaa aikaa ja vaivaa. Näkemykseni kuitenkin on, että jos lisääntyvällä
vaivalla tavoitetaan erinomaiset palvelut, se on vaivan arvoista. Verkon
kautta tarjottavien palvelujen lisääntyminen vähentänee
tätä kritiikkiä. Lisääntyvä verkkotarjonta
saattaa tehdä järkeväksi myös ei-yliopistopaikkakunnilla
toimivien ammattikorkeakoulujen palvelusopimukset.
Palvelusopimusten tulee kuitenkin perustua todelliseen käyttöön,
ei arvioihin. Etenkin yliopistopaikkakunnilla näyttää siltä,
että amk-opiskelijat käyttävät yliopistokirjastoja
paljon. Toisaalta näyttää myös siltä, että
yliopistojen tiettyjen alojen opiskelijat käyttävät paljon
vastaavan alan amk-kirjastoja (esim. hoitotiede). Käytön selvittämiseksi
esitetään toimenpide-ehdotuksena seuraavaa: Yliopistokirjastojen
vuoden 1999 otannan yhteydessä selvitetään käyttäjien
taustaorganisaatiot. ARENE:n kirjasto- ja tietopalveluryhmä järjestää
samanlaisen selvityksen samoina otantapäivinä ammattikorkeakoulukirjastoissa.
Lisäksi tutkitaan, kuinka paljon ammattikorkeakouluissa käytetään
samoja kurssikirjoja kuin yliopistoissa. Näillä selvityksillä
saadaan arvokasta täsmätietoa ristiinkäytön volyymistä
pohjaksi neuvotteluille mahdollisista palvelusopimuksista.
Palvelusopimukset herättivät AMYLI-ryhmässä paljon
keskustelua, koska kattavia käyttäjäselvityksiä ei
vielä ole tehty. Joitakin palvelusopimuksia on kuitenkin jo olemassa
tai niitä on tekeillä. Esimerkiksi Helsingissä ammattikorkeakoulu
on tehnyt yliopiston hammaslääketieteen laitoksen kanssa määräaikaisen
palvelusopimuksen, jolla se ostaa yhden yksikkönsä tarvitsemat
kirjastopalvelut kokonaan yliopiston hammaslääketieteen laitoskirjastosta.
Sopimus vaikuttaa tarkoituksenmukaiselta, koska yliopiston hammaslääketieteen
laitos ja ammattikorkeakoulun suun terveydenhuollon yksikkö toimivat
samassa kiinteistössä ja osin jopa samassa kerroksessa. Tähän
mennessä palautetta on saatu vain epämuodollisella tasolla, koska
sopimus on alle vuoden ikäinen. Keskustelua ja kritiikkiäkin
on puolin ja toisin virinnyt mm. sopimuksen hinnasta, palvelujen käyttöasteesta,
käyttäjien taidoista sekä kirjallisuuden saatavuudesta.
Palvelusopimusta ei ole vielä osattu hyödyntää tehokkaimmalla
mahdollisella tavalla, mutta AMYLIn loppuraportin otsikkoa lainaten käytettävissä
on mahdollisuuksien verkosto, jonka hyödyntämisen
opettelu ottaa aikansa. Piakkoin ovat käsillä sopimuksen jatkoneuvottelut,
joissa on pyrittävä hiomaan sopimuksen sisältöä
molempia osapuolia tyydyttäväksi. Helsingissä on vireillä
myös muita yhteistyöneuvotteluja: vuonna 1997 perustettiin neuvottelukunta,
jonka osapuolina ovat Terveystieteiden keskuskirjasto TerKKo ja Helsingin
ammattikorkeakoulu. Neuvottelukunnassa on sovittu mm. ehdoista, joilla
ammattikorkeakoulu on ostanut TerKKolta tiedonlähdekoulutusta opiskelijoilleen
ja henkilöstölleen. Koulutuksesta saadut kokemukset ovat olleet
molemmin puolin erittäin myönteisiä. Myös hankinta-,
luettelointi- ja kokoelmayhteistyöstä on neuvoteltu.
Verkon välityksellä tarjottavat kirjastopalvelut ovat kasvava
ja luonteva yhteistyöalue. Ammattikorkeakoulut ovat jo mukana FinELibissä,
vaikka niiltä puuttuu keskitetty rahoitus. Siksi toimenpide-ehdotuksena
esitetään, että opetusministeriön ammattikorkeakouluyksikön
toivotaan tukevan keskitetyllä rahoituksella ammattikorkeakoulukirjastojen
osallistumista Kansallisen elektronisen kirjaston (FinELib) ohjelmaan.
Lisäksi ehdotetaan, että ammattikorkeakoulu- ja yliopistokirjastot
perustavat konsortioita hankkiakseen verkkoaineistoja yhteiskäyttöön.
Aineistoon liittyvää käyttäjäkoulutusta järjestetään
yhdessä.
Myös muuhun kokoelmatyöhön ehdotetaan yhteistyötä:
ammattikorkeakoulu- ja yliopistokirjastot pyrkivät yhdessä
koordinoimaan aineiston valintaa ja hankintaa tarpeettoman päällekkäisyyden
vähentämiseksi ja järjestävät paikallisia hankintayhteistyökokeiluja.
Kirjastojen välinen kaukopalvelu on jo pitkään ollut
itsestäänselvä yhteistyömuoto. Varastokirjastolla on
tässä tehtävässä oma erikoisasemansa. Ammattikorkeakoulukirjastot
ovat kiinnostuneita osallistumaan Varastokirjaston palvelujen kehittämistyöhön,
joten Varastokirjaston johtokuntaa ehdotetaan täydennettäväksi
ammattikorkeakoulukirjastojen edustajalla.
Koulutusta, osaamista ja muutakin yhteistyötä
Kirjastohenkilöstön ja asiakkaiden koulutukseen liittyvä
yhteistyö hyödyttää sekä yliopistoja että
ammattikorkeakouluja. Ammattikorkeakoulujen kirjastohenkilöstön
koulutustarpeet selvitettiin 1997 (Tahvanainen, Widenius, Viiri), mutta
yliopistosektorilla ei ole vielä tehty laajaa selvitystä. Raportin
toimenpide-ehdotukseksi on kirjattu, että yliopistokirjastojen
henkilökunnan koulutustarpeista tehdään samantyyppinen kartoitus
kuin ammattikorkeakoulukirjastoissa on tehty vuonna 1997. Tulosten perusteella
suunnitellaan yhteistä koulutusta. Kirjasto- ja tietopalvelualan
koulutusvolyymi saadaan tehokäyttöön, kun järjestetään
yhteisiä ammattikunnalle kohdennettuja koulutustilaisuuksia. Lisäksi
kokemusta ja osaamista voidaan siirtää pienin kustannuksin kirjastotyypistä
toiseen, kun ammattikorkeakoulu- ja yliopistokirjastojen kesken järjestetään
henkilökunnan vaihtokokeiluja.
Seuraavat kaksi ehdotusta palvelevat asiakkaiden itseohjautuvuuden tukemista:
-
Ammattikorkeakouluopiskelijoiden yliopistonkirjastonkäytön
koulutusta pyritään lisäämään, jotta kaikki
opiskelijat omaksuvat riittävät tiedonhakuvalmiudet.
-
Asiakkaiden tiedonhallintataitoja vahvistetaan koulutusyhteistyöllä.
Erityisesti tutkitaan mahdollisuuksia lisätä valmiiden koulutuspakettien
käyttöä ja verkko-opetusta.
Muussa yhteistyössä nousivat keskeisiksi tilastointi
ja erilaiset kehittämishankkeet. Toimenpide-ehdotuksena esitetään,
että kaikki ammattikorkeakoulukirjastot liittyvät tieteellisten
kirjastojen yhteistilastointiin 1.1.2000 mennessä. Tilastot kokoaa
ammattikorkeakoulukirjastojen yhteistyösihteeri, joka tarjoaa myös
koulutusta ja opastusta tilastotietojen keruuseen.
Suomen tieteellisten kirjastojen hankeluetteloon
(http://www.lib.helsinki.fi/hyk/kt/hanke.html)
sisällytetään tiedot myös amk-kirjastojen hankkeista,
jolloin tiedot hankkeista ja mahdollisista yhteistyökumppaneista ovat
löydettävissä keskitetysti. Tämä tarjoaa mahdollisuudet
säästää resursseja, kun tehdään yhteistyötä
hankkeiden välillä. Toimenpide-ehdotuksena esitetään
lisäksi, että ammattikorkeakoulukirjastot osallistuvat kirjastoverkon
osana yhteisiin kehittämishankkeisiin suuntautuneisuutensa mukaisesti.
Yhteiseksi kehittämisprojektiksi sopii mm. laadunvarmistusjärjestelmä.
Toimenpide-ehdotuksista toimeenpanoon
AMYLI-ryhmän työ osoitti, että aitoa halua yhteistyöhön
löytyy runsaasti. Ryhmä totesi myös, että lyhyehkön
työskentelyjakson aikana ei ehditty pureutua läheskään
kaikkiin mahdollisiin yhteistyöalueisiin. Tuloksellinen yhteistyö
edellyttää ammattikorkeakoulu- ja yliopistokirjastojen jatkuvaa
vuoropuhelua. Siksi ehdotetaankin, että Suomen yliopistokirjastojen
neuvosto ja ARENEn kirjasto- ja tietopalvelutyöryhmä jatkavat
yhteistyötä järjestämällä yhteistyökokouksia
säännöllisesti (esim. kaksi kertaa vuodessa).
Raportissa esitetyt toimenpide-ehdotukset odottavat nyt nopeaa toimeenpanoa.
ARENEn kirjasto- ja tietopalvelutyöryhmä on jo tehnyt ARENEn
hallitukselle esityksen kirjastojen yhteistyösihteerin palkkaamisesta
opetusministeriön tuella. Tulevalla yhteistyösihteerillä
on edessään mittava urakka, mutta kiitolliseksi urakan tekee
se, että tulokset ovat nähtävissä nopeasti.
Katri Vänttinen, informaatikko
Helsingin ammattikorkeakoulu
Kirjasto- ja tietopalvelut
Email: kati.vanttinen@hkiamk.fi
Tietolinja
2/1998 |