Työryhmän esitys (
Opetusministeriön työryhmien
muistioita 13: 2000) pohjautuu keskeisten periaatteiden osalta opetusministeriön
aiemman vuosina 1997-98 työskennelleen vapaakappaletyöryhmän
selvityksiin sekä periaatekannanottoihin (Vapaakappalelain uudistamisen
tarve ja suuntaviivat, Opetusministeriön työryhmien muistioita
24:1998).
Työryhmä on toimeksiantonsa mukaisesti
- laatinut ehdotuksen uudeksi vapaakappalelaiksi hallituksen esityksen
muotoon
-
selvittänyt vaihtoehdot radio- ja tv-ohjelmien pitkäaikaissäilytyksen
järjestämiseksi
-
tarkastellut digitaalisten aineistojen sijoituspaikkaan liittyviä
periaatteellisia näkökohtia
Radio- ja televisioaineistojen arkistointia ei ole sisällytetty lakiehdotukseen,
vaan toimeksiannon mukaisesti muistioon on liitetty erillinen selvitys
jatkotoimenpiteitä varten. Työryhmä ehdottaa, että
näiden aineistojen pitkäaikaissäilytys järjestetään
lakisääteisesti siten, että tutkimuksen tarpeiksi arkistoidaan
20-30 % vuotuisesta aineistomäärästä.
Työryhmä otti kantaa myös digitaalisten aineistojen sijoituspaikkaan.
Koska Suomessa ei taloudellisista syistä ole mahdollisuuksia
luoda uutta elektronisen aineiston käsittely-yksikköä, on
toimintaa kehitettävä olemassa olevien laitosten varassa. Työryhmä
esittää, että sekä vapaakappaleiden että digitoidun
kansalliskirjastoaineiston arkistointi sijoitetaan kansalliskirjaston muun
atk-toiminnan yhteyteen.
Miksi lakisääteisiä vapaakappaleita?
Vapaakappalesäädösten avulla turvataan kansallisen
julkaisutuotannon pysyvä arkistointi sekä nykyisen että
tulevan tutkimuksen tarpeisiin. Suomessa vapaakappalejärjestelmällä
on useiden muiden Euroopan maiden tavoin pitkät perinteet; meillä
kirjapainot ovat luovuttaneet vapaakappaleita jo vuodesta 1707 lähtien.
Nykyisen vapaakappalelakimme 1 §:ään kirjatut lain tavoitteet
vastaavat kansainvälisiä Unescon suosituksia. Tavoitteena on
julkaisutuotannon säilyttäminen, luettelointi, tilastointi sekä
aineiston saattaminen tutkijoiden ja muiden tiedontarvitsijoiden käyttöön.
Vapaakappalekokoelmat palvelevat ensisijaisesti tutkimusta, mutta ne
ovat käytettävissä myös muuhun perusteltuun tiedonhakuun.
Eri puolilla Suomea sijaitsevat vapaakappalekirjastot turvaavat tutkimuksen
alueellisen tasa-arvon.
Laki velvoittaa myös tiedonvälittämiseen kotimaisista
julkaisuista. Tätä tarkoitusta palvelee aineiston luettelointi
tietokantoihin, jotka ovat yksityisten kansalaisten sekä koko kirja-alan
käytettävissä. Vuosittain tuotetaan lisäksi vapaakappalekartunnan
perusteella julkaisutilastot kansallisiin ja kansainvälisiin tilastojulkaisuihin.
Nykyisen lain kate ja sijoituskirjastot
Nykyinen vuonna 1981 voimaan astunut vapaakappalelaki (420/80) kattaa
painetun julkaisutuotannon laajasti: kirjat, lehdet, nuottijulkaisut, kartat,
julisteet sekä myös pienimuotoiset painatteet, kuten erilaiset
esitteet ja mainokset. Painatteita luovutetaan 6 vapaakappaletta, poikkeuksena
sanomalehdet, joita luovutetaan 2 kappaletta. Vapaakappaleaineistoa ovat
myös ääni- ja kuvatallenteet, kuten CD-äänilevyt,
kasetit sekä mikromuotoinen aineisto. Ääni- ja kuvatallenteita
luovutetaan 2 kappaletta.
Painotuotteet sijoitetaan Helsingin, Turun, Jyväskylän ja
Oulun yliopistojen kirjastoihin, Åbo Akademin kirjastoon sekä
Eduskunnan kirjastoon. Tuotteet, joita Eduskunnan kirjasto ei liitä
kokoelmiinsa, sijoitetaan Joensuun yliopiston kirjastoon. Helsingin yliopiston
kirjastolla on täydellinen vapaakappaleoikeus, mikä tarkoittaa
sitä, että se saa vapaakappaleet kaikesta aineistosta. Sanomalehdistä
toinen vapaakappale sijoitetaan vaihtoehtoisesti joko Turun yliopiston
tai Åbo Akademin kirjastoihin. Ääni- ja kuvatallenteiden
toinen vapaakappale sijoitetaan Jyväskylän yliopiston kirjastoon.
Elokuvia koskevat säädökset sisältyvät lakiin
elokuvien arkistoinnista (576/84), joka kattaa periaatteessa myös
kotimaisen tv-aineiston. Lain edellyttämistä tehtävistä
huolehtii Suomen elokuva-arkisto.
Lainuudistustarve
Nykyisen lain kehittämistarve nousi esiin jo 1980-luvun lopulla.
Joidenkin aineistoryhmien samanaikaista kertymistä kaikkiin vapaakappalekirjastoihin
haluttiin vähentää, syynä mm. painatteiden määrän
kaksinkertaistuminen 1980-luvulla.
Muutospaineet koskevat erityisesti uusia aineistotyyppejä. Viime
vuosina on sähköinen julkaisutoiminta eri muodoissaan laajentunut,
ja kasvun arvioidaan edelleenkin voimistuvan. Painettu kirja tuskin häviää,
mutta sen suhteellinen osuus koko julkaisutuotannosta pienenee. Koko järjestelmän
kannalta on erittäin tärkeää saada myös
nämä uudet mediat pysyvän arkistoinnin piiriin.
Elektronisten aineistojen arkistointihankkeita on eri maissa ollut käynnissä
jo useamman vuoden ajan, ja joissakin maissa sähköiset mediat
on jo sisällytetty vapaakappalesäädöksiin.
Pohjoismaissa Norjassa ja Tanskassa laki (http://www.pligtaflevering.dk
) kattaa kaikki sähköisessä muodossa olevat julkaisutyypit.
Ruotsin laki kattaa elektroniset tallenteet, ja verkkojulkaisuista on tehty
lainuudistusehdotus. Lisäksi Ruotsissa on mittava verkkoaineiston
arkistointiprojekti Kulturarw3 ( http://kulturarw3.kb.se/).
Myös Islannissa on asiaa koskeva lainuudistus meneillään.
Suomessa on muutaman vuoden ollut käynnissä EVA-projekti (Elektronisen
Vapaakappaleaineiston hankinta ja arkistointi, http://www.lib.helsinki.fi/eva/index.html).
Projektissa on luotu pilottijärjestelmä, jolla kokeillaan aineiston
ohjelmallista keruuta Internetistä, arkistointia ja luettelointia
sekä dokumenttien ohjelmallista indeksointia. EVA liittyy osana NEDLIB-projektiin
(Networked European Deposit Library), joka on Hollannin kansalliskirjaston
koordinoima Euroopan kansalliskirjastojen yhteistyöprojekti elektronisten
julkaisujen varastoimiseksi (http://www.konbib.nl/nedlib/).
Lainuudistuksen keskeinen sisältö
Työryhmän lakiesityksen tavoitteena on nykyisen lain tapaan
vapaakappaleiden pysyvä säilyttäminen, luetteloiminen sekä
aineiston saattaminen tutkijoiden ja muiden tarvitsijoiden käyttöön.
Lain rakennetta on esityksessä selkeytetty ja lähes kaikkiin
nykyisiin säädöksiin esitetään tarkennuksia. Tämän
vuoksi esitetään säädettäväksi kokonaan uusi
laki, jolla aiempi laki kumotaan.
Perinteisten aineistojen osalta lakiesitys keskeisin osin vastaa voimassa
olevaa vapaakappalelakia. Esitys merkitsee kuitenkin kevennystä nykyiseen
luovutusvelvollisuuteen, koska joidenkin aineistoryhmien kappalemääriä
vähennetään. Uutena aineistona lakiin sisällytettäisiin
sekä fyysisinä tallenteina levitettävät että tietoverkkojen
kautta yleisön käytettäväksi asetetut elektroniset
julkaisut.
Lakiin ei ole kirjattu eri aineistotyyppejä koskevia säännöksiä
omiksi pykälikseen, vaan tarvittavat aineistokohtaiset täsmennykset
on viety säännösten eri momentteihin.
Lain kohteena ovat
-
painotuotteet
-
tekniset tallenteet, joilla nykyisen lain kattamien ääni- ja
kuvatallenteiden ( esim. äänilevyt, kasetit, mikrofilmit) lisäksi
tarkoitetaan tietokoneen avulla käytettäviä tallenteita
kuten CD-ROM-levyjä
-
verkkojulkaisut, joilla tarkoitetaan avoimessa tietoverkossa käytettäviä
aineistoja, myös tietokantoja
Mikä on vapaakappaleaineistoa?
Lakiesityksen mukaan vapaakappaleina luovutetaan Suomessa julkaistut tai
yleisön saataville asetetut aineistot. Määrittely koskee
yhtä lailla painotuotteita, teknisiä tallenteita kuin verkkojulkaisujakin.
Myös ulkomailla valmistetut, pääasiassa Suomessa julkaistavat
tuotteet kuuluisivat lain piiriin.
Painoksen suuruus ei ole määräävä tekijä
silloin, kun tuote on tarkoitettu julkiseen levitykseen. Esimerkiksi muutaman
kymmenen kappaleen painoksina julkaistut väitöskirjat ovat vapaakappaleaineistoa.
Luovutusvelvollisuuden ulkopuolelle rajautuisivat kaikki sisäiseen
tai yksityiseen käyttöön tarkoitetut aineistot sekä
kaikki julkaisematon, salainen, luottamuksellinen tai vain virkakäyttöön
tarkoitettu aineisto.
Lisäksi laissa säädettäisiin erikseen eräistä
lain ulkopuolelle rajautuvista aineistoryhmistä. Nykyisen lain tavoin
vapaakappaleaineistoa eivät ole informaatiosisällöltään
vähäiset tuotteet sekä eräät erityisryhmät,
kuten pistekirjoitukset. Kokonaan uutta on painatteiden ja teknisten tallenteiden
muuttamattomien painosten rajautuminen pois. Uudistus on tarpeen, koska
julkaisutekniikan muutokset ovat mahdollistaneet tuotteiden tarvepainatuksen
pieninä erinä, joilloin kaikkiin eriin kohdistuva vapaakappalevelvoite
olisi kohtuuton.
Päällekkäisen arkistoinnin välttämiseksi ehdotetaan,
että vapaakappalelain nojalla ei olisi tarpeen luovuttaa aineistoja,
jotka elokuvien arkistointilain nojalla tallennetaan Suomen elokuva-arkistoon.
Tarkemmasta vastuunjaosta sovitaan elokuva-arkiston ja Helsingin yliopiston
kirjaston kesken.
Painotuotteiden ja teknisten tallenteiden luovuttaminen
Työryhmä ehdottaa, että painotuotteiden ja teknisten
tallenteiden luovutusvelvollinen olisi nykyiseen tapaan pääsääntöisesti
tuotteen tekninen valmistaja, kuten kirjapaino tai levypuristamo. Vaikka
lain kate perinteisten aineistojen osalta pysyy lähes ennallaan, ehdotetaan
joidenkin aineistoryhmien kappalemääriin muutoksia, jotka merkitsisivät
noin 25 % vähennystä nykyisestä aineistomäärästä.
Koska vähennys koskee lähinnä pienimuotoisia painatteita,
kustannusvaikutukset ovat vähäisiä.
Painotuotteita ja teknisiä tallenteita ehdotetaan luovutettavaksi
seuraavasti:
- Painotuotteita luovutetaan 6 vapaakappaletta paitsi
- Pienpainatteita, kuten esitteitä, ohjelmia, käyttöohjeita
sekä muita niihin verrattavia luovutetaan 2 vapaakappaletta (nykyisin
6 kappaletta)
-
Sanomalehtiä luovutetaan 1 vapaakappale (nykyisin 2 kappaletta)
- Teknisiä tallenteita luovutetaan 1 vapaakappale (nykyisin ääni-
ja kuvatallenteita 2 kappaletta)
yöryhmä katsoo, ettei kaikkien pienpainatteiden tallettaminen
kuuteen eri kirjastoon ole perusteltua. Sanomalehdistä riittää
yksi kappale, koska ne ovat kirjastoissa käytettävissä mikrofilmeinä
eivätkä paperin huonon laadun vuoksi edes kestä pitkäaikaissäilytystä;
tulevaisuudessa ne myös ovat käytettävissä digitaalisessa
muodossa. Myös teknisten tallenteiden pitkäaikaissäilytys
on ongelmallista. Niistäkin riittää yksi vapaakappale, joka
mahdollisuuksien mukaan säilytystä ja vapaakappalekirjastoissa
tapahtuvaa tutkimuskäyttöä varten konvertoidaan toiseen
muotoon.
Lakiesityksen mukaan sijoituskirjastot säilyvät ennallaan
lukuun ottamatta Eduskunnan kirjastoa, jonka painotuotteita koskeva vapaakappaleoikeus
siirtyisi kokonaan Joensuun yliopiston kirjastolle.
Helsingin yliopiston kirjastolla on täydellinen vapaakappaleoikeus,
Turun yliopiston kirjastolla olisi painotuotteiden osalta lähes täydellinen
oikeus (ei sanomalehtiä), muihin kirjastoihin arkistoitaisiin vain
ne painotuotteet, joita luovutetaan 6 kappaletta.
Luovutustiheyteen ehdotetaan muutosta siten, että tiheys nousisi
vuosittain neljästä luovutuskerrasta kuuteen. Käytännössä
suuri osa kirjapainoista lähettää aineistonsa nykyisinkin
huomattavasti useammin, esim. kuukauden välein. Vapaakappaleiden nopea
saanti nopeuttaa myös julkaisujen luettelointia Fennica-tietokantaanm
mikä edistää tiedon leviämistä kotimaisesta julkaisutuotannosta.
Verkkojulkaisut vapaakappaleina
Lain tavoitteena on varmistaa myös verkkoaineistojen pysyvä arkistointi.
Niiden osalta korostuu vapaakappalejärjestelmän merkitys julkaisujen
autenttisuuden takaajana. Arkistoinnin yhteydessä tietokantaan talletetaan
varsinaisen dokumentin lisäksi aineiston muuttamattomuuden todistavat
tunnistetiedot.
Osa verkkojulkaisuista on perinteiseen kirjaan verrattavia staattisia
dokumentteja. Valtaosa on kuitenkin dynaamisia dokumentteja, joiden kaikkia
versioita ei ole mahdollista arkistoida. Myös tietokantojen arkistointi
sellaisenaan on mahdotonta. Ohjelmistot jäisivät pääsääntöisesti
lain ulkopuolelle, sen sijaan suuri osa verkossa ja myös tallenteina
ilmestyvistä peleistä lukeutuisi vaakappaleaineistoon.
Suurin osa verkkojulkaisuista on vapaasti käytettävissä,
mutta kasvava osa tulee lähivuosina edellyttämään käyttöoikeuksia.
Vapaan aineiston keruu on nykyisin mahdollista hoitaa automaattisesti keruuohjelman
avulla. Tämän vuoksi lakiehdotuksessa esitetään, että
-
vapaasti saatavilla olevat verkkojulkaisut Helsingin yliopiston kirjasto
tai sen valtuuttama taho kerää avoimesta tietoverkosta
-
verkkojulkaisuista, joiden käyttöä avoimessa tietoverkossa
on teknisesti rajoitettu, luovutetaan Helsingin yliopiston kirjastolle
yksi kopio; luovutusvelvollinen on julkaisija, jonka toimesta julkaisu
ilmestyy tai saatetaan yleisön saataville
Internet-dokumenttien ohjelmallista keruuta on jo nyt kokeiltu EVA-projektissa.
Aineistoa kerätään CSC - Tieteellinen laskenta Oy:n kehittämällä
ohjelmistolla, joka mahdollistaa myös esim. tekstisivuihin liitettyjen
kuvien keruun niiden sijainnista riippumatta. Tavoitteena ei ole kaiken
kotimaisen Internet-aineiston täydellinen arkistointi, mutta määrävälein
toteutetun keruun avulla voidaan aineistosta kuitenkin saada talteen tulevan
tutkimuksen kannalta riittävä määrä.
Käyttörajoitusten alaisten verkkojulkaisujen luovutus edellyttää
yhteistyötä julkaisijan kanssa. Käytännössä
huomattava osa voidaan kerätä ohjelmallisesti, mikäli julkaisijan
kanssa näin sovitaan. Tietokantojen luovutuksesta ei lakiehdotuksessa
ole erikseen säännöstä, vaan niiden luovutus arkistointia
varten on hoidettava tapauskohtaisesti esim. päivityksen lakatessa.
Pitkäaikaissäilytystä varten julkaisijan tulee antaa tarvittavat
tiedot ja ohjeet. Verkkojulkaisut pyritään luovuttamaan
alkuperäisessä muodossaan, mutta tarvittaessa julkaisijan tulee
- mikäli mahdollista - muuntaa aineisto pitkäaikaissäilytykseen
sopivaan muotoon. Myös rinnakkaiset julkaisumuodot, esim. painettu
ja verkkoversio, tulee luovuttaa (mutta ei esim. verkkojulkaisua sekä
html- ja pdf-muodossa).
Lakiin ei ole yksityiskohtaisesti kirjattu, miten kattavasti eri aineistoja
kerätään, ei myöskään tarkkoja säännöksiä
luovutuskäytännöistä. Luovutus tulee järjestää
mahdollisimman helpoksi ja yksinkertaiseksi sekä luovuttajille että
vastaanottajalle. Erilaiset aineistot tulevat käytännössä
myös edellyttämään erilaisia luovutus- ja arkistointimenetelmiä.
Koska tekninen kehitys tulee muuttamaan tilannetta ja tuomaan erilaisia
ratkaisuvaihtoehtoja, esitetään, että käytännön
luovutuksesta antaa Helsingin yliopiston kirjasto tarkemmat ohjeet, kuitenkin
niin ettei luovutuksesta koidu luovuttajalle kohtuuttomia kustannuksia.
Vapaakappaleaineiston käyttö
Työryhmä esittää, että kaikki vapaakappaleaineistot
olisivat nykyisen lain tapaan tutkijoiden ja muiden tarvitsijoiden käytettävissä
kaikkeen perusteltuun tiedonhakuun, tieteellisen tutkimuksen lisäksi
esim. suku- tai paikallishistorian tutkimiseen tai vaikkapa televisio-ohjelmien
ja lehtiartikkeleiden taustamateriaalina.
Aineistojen käyttöä kuitenkin säätelevät
sekä tekijänoikeussäädökset että pitkäaikaissäilytyksen
edellyttämät turvatoimet. Perinteisten painotuotteiden osalta
käyttörajoitukset liittyvät lähinnä aineiston
pitkäaikaissäilytykseen. Sen sijaan sähköisten aineistojen
käyttöä on tarkemmin säädeltävä. Elektronisten
aineistojen vapaakappaleet talletetaan Helsingin yliopiston kirjastossa
arkistopalvelimelle, johon on pääsy vain vapaakappalekirjastoista.
Lakiin ehdotetaan säännöstä, jonka mukaan verkkojulkaisut
ja tekniset tallenteet ovat käytettävissä vapaakappalekirjastoissa
vain tätä tarkoitusta varten varatuilla laitteilla. Lisäksi
vapaakappalekirjastot velvoitetaan varmistamaan, että vapaakappaleina
säilytettäviä teknisiä tallenteita ja verkkojulkaisuja
ei laittomasti kopioida tai muokata.
Normaaliin kirjastokäyttöön tarkoitetut elektroniset
julkaisut, niin CD-ROM-levyt kuin verkkojulkaisutkin, hankitaan vapaakappalekirjastoihin
tavanomaisia hankintakanavia käyttäen muun kirjastoaineiston
tavoin.
Vapaakappaleaineiston hakujärjestelmät
Jotta tiedot kotimaisesta julkaisutuotannosta olisi kaikkien käytettävissä,
vapaakappaleaineiston luettelointi on kirjattu lain yhdeksi tavoitteeksi.
Nykyisin julkaisut luetteloidaan Suomen kansallisbibliografian Fennica-tietokantaan
sekä musiikin yhteisluettelotietokantaan Violaan.
Elektronisista aineistoista luetteloidaan Fennicaan tällä
hetkellä mm. CD-ROM -levyjä sekä Helsingin yliopiston verkossa
ilmestyneitä väitöskirjoja sekä verkkolehtiä.
Vuosittain ilmestyvien elektronisten tallenteiden määrä
ei ole kovin suuri ja ne voidaan jatkossakin luetteloidaan Fennicaan. Sen
sijaan valtaosa Internetin sisällöstä on luonteeltaan sellaista,
ettei sen luettelointi ole perusteltua eikä edes mahdollista. Verkkoaineistoille
tarvitaan erilaisia toisiaan tukevia hakujärjestelmiä.
Suurin osa kotimaisesta verkkoaineistosta tulee olemaan haettavissa
automaattiseen kokoteksti-indeksointiin perustuvan hakutietokannan avulla.
Tämän lisäksi pidetään ohjelmallisesti yllä
viitetietokantaa, johon kerätään verkkodokumentteihin sisällytetyt
kuvailutiedot, ns. metadata.
Vaikka arkistoitu aineisto tekijänoikeudellisista syistä
on käytettävissä vain vapaakappalekirjastoissa, kaikki hakutietokannat
tulevat olemaan yleisessä käytössä.Vapaakappalearkistoinnin
ansiosta hakutietokannat tulevat sisältämään verkossa
parhaillaan olevan aineiston lisäksi myös sieltä jo poistettua
aineistoa.
Lainvalvonta sekä luovutusta koskevat tarkemmat säännökset
Nykyiseen vapaakappaleasetukseen sisältyvät säännökset
on tarpeellisin osin sisällytetty uuteen lakiin eikä asetusta
tässä vaiheessa ehdoteta säädettäväksi.
Luovotusvelvollisuuden noudattamista valvoo edelleen Helsingin yliopiston
kirjasto, jolla myös on oikeus luovutusvelvollisen hakemuksesta myöntää
poikkeuksia.
Koska lainsäädännön tasolla ei ole mahdollista riittävän
konkreettisesti määritellä luovutettavia aineistoja ja luovutuskäytäntöjä,
lakiin on sisällytetty valtuutussäädökset, joiden nojalla
Helsingin yliopiston kirjaston tulee antaa tarpeelliset määräykset
ja ohjeet elektronisten aineistojen luovutusmenettelyistä. Kirjasto
myös määrittelee luovutusvelvollisuuden ulkopuolelle rajattavan
sisällöltään vähäisen aineiston sekä
painotuotteet, joita luovutetaan vain 2 kappaletta.
Uudistuksen aikataulu ja suhde tekijänoikeussäädöksiin
Lain uudistaminen ehdotetulla tavalla edellyttää tekijänoikeussäädösten
muuttamista siten, että myös sähköisessä muodossa
olevan aineiston pysyvä arkistointi ja tarkoituksenmukainen käyttö
on mahdollista. Tarvittavat muutokset tulee valmistella tekijänoikeuslainsäädännön
uudistuksen yhteydessä.
Työryhmä toteaa mietinnössään, että vapaakappalelain
jatkovalmisteluja tulisi jatkaa mahdollisimman pikaisesti. Laki tulisi
saattaa voimaan riippumatta radio- ja tv-arkistointihankeen toteuttamisaikataulusta
ottaen kuitenkin huomioon em. tekijänoikeussäädöksiin
tarvittavat muutokset.
Opetusministeriö on lähettänyt muistion eri asiantuntijatahoille
lausuntoja varten, joita on pyydetty 15.6.2000 mennessä. Saatujen
lausuntojen pohjalta ministeriössä päätetään
jatkotoimenpiteistä ja niiden aikataulusta.
Riitta Mattila, toimistopäällikkö
Helsingin yliopiston kirjasto
Sähköposti: riitta.mattila AT helsinki.fi
Tietolinja
1/2000